carlos sainz

Carlos Sainz er begejstret for ny F1-bane: "Den bedste i verden"

Formel 1apr. 27 , 12:40
Carlos Sainz er fuld af optimisme, når det gælder Madrids kommende indtræden på Formel 1-kalenderen.
Madring Circuit, som netop er blevet præsenteret, skal efter planen debutere i 2026, og allerede nu er konstruktionen af den 5,4 kilometer lange bane med 22 sving påbegyndt.
Den spanske Ferrari-kører, som selv kommer fra Madrid, fungerer som ambassadør for projektet.
Ved præsentationen af banen fremhævede Sainz ikke blot anlæggets kvalitet, men også arrangementets potentiale som helhed.
- Alt det, der kommer til at være omkring det – alle koncerterne og aktiviteterne – vil hjælpe byen meget, sagde Sainz ifølge motorsport.com.
Han fortsatte:
- Jeg tror, vi kan få den bedste bane i verden og det bedste arrangement på hele kalenderen.
Sainz sammenlignede Madrid med andre prominente nye bybaner som Jeddah, Miami og Las Vegas, men understregede, at han har stor tro på, at Madrid kan overgå dem:
- Der kommer til at være 24 løb, og Mexico, Miami og Las Vegas klarer sig rigtig godt, men jeg tror oprigtigt på, at Madrid kan slå dem, og vi vil gå efter det.
Fokus på karakter og føreroplevelse
Madrid har allerede sikret sig en langsigtet aftale med Formel 1 på ti år.
Carlos Sainz har været involveret i udformningen af banen og har forsøgt at sikre, at Madring Circuit får de karaktertræk, der gør en bane mindeværdig for både kørere og tilskuere.
- Førerne har spurgt mig om banen, om svingene, om layoutet... Jeg har sagt til dem, at de ikke skal bekymre sig, for jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at banen bliver et godt show, sagde Sainz.
Han forklarede, hvad han som fører ønsker sig:
- Det, jeg beder om fra en Formel 1-bane, er, at den har karisma og karakter, at den har mange sving, der gør den anderledes.
Sainz nævnte Baku som et eksempel på en bybane, der med lange langsider og spektakulære overhalinger har skabt sin egen identitet, selvom den mangler markante sving.
- Der er Jeddah, som er fyldt med hurtige sving og også er spektakulær. De er alle urbane baner, men de har formået at få karakter.
Han understregede, at Madring Circuit vil kombinere to elementer:
- Vi opnår, at banen har karakter mellem at være en hybridbane, med en urban del hvor murene er meget tætte, og så en mere åben del, som en traditionel europæisk bane, hvilket er det, vi kørere bedst kan lide.
Særligt roste Sainz de hældende sving og de hurtige svingsekvenser i den afsluttende del af banen, som ifølge ham vil minde om klassiske europæiske løbsbaner.
Mest læste