Carlos Sainz kritiserer Formel 1's tv-dækning for at fokusere for meget på kendisser og kærester i stedet for selve løbene.
Carlos Sainz udtrykker utilfredshed med den måde, Formel 1 bliver præsenteret på i tv-transmissionerne.
Spanieren mener, at sporten går for langt i sit fokus på kendte personer og kærester fremfor at vise vigtige øjeblikke fra selve løbet.
Under søndagens Grand Prix i Singapore avancerede Sainz fra bagerste række til en placering som nummer ti.
Trods flere overhalinger blev hans indsats ikke vist i tv-dækningen, hvor fokus i stedet ofte var på reaktioner fra bl.a. hans kæreste Rebecca Donaldson og Lando Norris’ kæreste Magui Corceiro.
- Det er blevet en tendens, som nok har virket engang, hvor folk syntes, det var interessant at se vores kærester og kendte mennesker i paddocken, sagde Sainz til den spanske radiostation El Partidazo de COPE.
Mangler fokus på selve løbet
Sainz anerkender, at det i nogle situationer kan give mening at vise reaktioner fra personer tæt på kørerne, men understreger, at det ikke må ske på bekostning af centrale begivenheder på banen.
- Sidste weekend viste de ikke nogen af de fire eller fem overhalinger, jeg lavede til sidst i løbet. De viste heller ikke Fernandos jagt på Lewis, sagde han.
Produktionen af billedmateriale under Formel 1-løb styres af en international hovedproduktion, som leverer samme feed til alle tv-stationer verden over.
Derfor kan lokale kanaler som Sky Sports kun vise, hvad der udbydes centralt.
Sainz: "Det går over gevind"
Sainz mener, at Formel 1 bør tage kritikken alvorligt og finde en bedre balance.
- Det andet er fint nok, men man skal ikke miste fokus på det vigtigste. For mig går de lidt over gevind med at vise kendte og kærester, siger han.
Han peger også på, at mængden af VIP-gæster i paddocken til tider gør det svært at bevæge sig rundt.
- Nogle gange er der så mange VIPs, at man ikke kan gå. Vi bliver nødt til at køre på cykel eller løbehjul for at komme frem.
Formel 1 har de seneste år opnået stor popularitet via Netflix-serien "Drive to Survive", hvilket har tiltrukket et bredere publikum, herunder mange yngre og amerikanske seere. Det har givet et øget fokus på kørernes privatliv, og det mener Sainz nu sker på bekostning af løbene.