Formel 1 er på vej ind i en ny æra. Leclerc forklarer, hvorfor det bliver noget helt andet end det, vi har været vant til gennem mange år.
Charles Leclerc er i gang med sin syvende sæson hos
Ferrari, og året har været præget af både frustrationer og stærke præstationer.
Han kom fra en 2024-sæson, hvor sejre var en realistisk mulighed, men i år har Ferrari ikke vundet et eneste Grand Prix efter 14 løb.
Det står i skarp kontrast til 2024-sæsonen, hvor Leclerc vandt 3 løb, mens den daværende holdkammerat Carlos Sainz vandt to løb.
Sammenlagt var de to Ferrari-kørere på podiet 22 gange i 2024.
Leclerc har dog formået at udnytte de muligheder, han har haft i år, med flere podieplaceringer.
På banen har han oftest været hurtigere end sin nye teamkammerat Lewis Hamilton, hvilket både har vist Leclercs stabilitet.
Ferraris udfordringer i regnvejr og generelle tekniske problemer har dog understreget, at teamet ikke har haft et bilkoncept, der kunne matche McLaren.
Trods tilbagegang fra sidste år har Leclerc bevist, at han kan løfte niveauet, når bilen fungerer.
I Monaco fik han en andenplads, og i Østrig og Spanien kom han på podiet efter at have udnyttet sin strategi og fart optimalt.
Store ændringer på vej i 2026
Skønt der stadig er 10 løb tilbage af sæsonen, er blikket allerede rettet mod 2026, hvor Formel 1 står foran den største regelændring i nyere tid.
De nye regler vil ændre både bilernes motorer og aerodynamik.
Halvdelen af bilernes kræfter vil fremover komme fra hybridsystemet, mens forbrændingsmotorerne skal køre på bæredygtige brændstoffer.
Samtidig forsvinder ground effect, og der indføres flade gulve samt bevægelige vinger, som skal skabe en ny balance mellem fart og energiudnyttelse.
Charles Leclerc erkender, at han og kollegerne må begynde forfra i deres tilgang:
- Det er meget anderledes end det, vi er vant til. Jeg tror, vi bliver nødt til at glemme meget af det, vi har lært i karrieren, og starte på en frisk. Det er lidt mærkeligt.
Ifølge RacingNews365 vurderes ændringerne at medføre, at kørerne skal vænne sig til et kørselsmønster, der minder mere om energistyring som i Formel E end den nuværende stil i Formel 1.
En udfordring, men også en mulighed
For Leclerc bliver det en mærkelig oplevelse at skulle slette de indarbejdede vaner.
Han beskriver det som at skulle genoptræne sin muskelhukommelse, hvilket siger lidt om, hvor omfattende omstillingen bliver.
Alligevel ser han frem til udfordringen og betragter det som en chance for at finde nye måder at hente fart på.
Williams-køreren Alex Albon har bekræftet, at de første simulationer viser et mere krævende kørselsformat, hvor energihåndtering bliver afgørende:
- Det er svært at køre. Belastningen på føreren, mentalt, er også høj.
Dermed tyder meget på, at 2026-sæsonen kan ændre hierarkiet i sporten markant.