Det var en weekend i Shanghai, som Charles Leclerc sent vil glemme – men af helt andre grunde end han havde håbet.
Først viste monegaskeren stærk løbsfart i et beskadiget Ferrari-setup, så kom han med en opsigtsvækkende vurdering af bilens potentiale, og til sidst blev han disket for en teknisk regeloverskridelse.
En dramatisk afslutning på et Grand Prix, der ellers kunne have budt på et af sæsonens hidtil mest lovende resultater for Leclerc.
Før sin diskvalifikation mente Leclerc, at Ferrari reelt kunne have kæmpet med McLaren om sejren i det kinesiske Grand Prix – hvis ikke en beskadiget frontvinge havde sat ham tilbage allerede på første omgang.
Kontakten opstod ironisk nok med holdkammeraten Lewis Hamilton, som endnu ikke officielt er Ferrari-kører, men som monegaskeren kom i nærkamp med i løbets indledende fase.
Leclerc mistede venstre endplade på frontvingen efter en tæt manøvre i sving 2 og 3. Han valgte at blive på banen uden at udskifte næsen, hvilket kostede ham omkring "30 point i downforce", som han selv vurderede – en betydelig mængde, der forringede både bilens balance og dækforbrug.
- Jeg smadrede de forreste dæk. Men selv med skaden følte jeg, vi havde pace til at matche McLaren, udtalte han efter løbet til medierne.
Leclerc sluttede løbet som nummer fem og viste undervejs, at bilen stadig havde fart nok til at presse konkurrenterne foran. På et tidspunkt måtte Hamilton, der havde sine egne problemer, endda lade ham passere.
Ferrari skiftede dog frontvingen umiddelbart efter målflaget – og under FIA’s efterfølgende inspektion blev Leclercs bil fundet under minimumsvægten. Det førte til en øjeblikkelig diskvalifikation, som han delte med netop Hamilton, hvis Mercedes havde en for tynd skid block.
Det var en historisk uheldig dag for Ferrari, der for første gang i sin 75-årige Formel 1-historie oplevede en dobbelt diskvalifikation.
Leclerc var dog mere fokuseret på bilens potentiale end på reglementet. Han pegede på, at Ferrari havde taget et markant skridt fremad, især i race-trim, og mente, at man nu nærmer sig konkurrenter som McLaren.
- Jeg gjorde det ikke godt nok i kvalifikationen, men jeg havde virkelig set frem til løbet. Det var bare ærgerligt, at vi ikke kunne udnytte bilens fulde potentiale, sagde han.
Om episoden med Hamilton sagde Leclerc:
- Jeg ville ikke overhale, jeg ville bare positionere mig. Jeg forventede ikke, at han ville skære ind foran – men det var bare et racerløb.