Det så ud som en investering i fremtiden, men efter to løb er der ryddet op i garagen. Spørgsmålet er, om timingen er helt forkert.
Efter blot to Grand Prix-weekender er det allerede slut for Liam Lawson i Red Bull-raceren. Den 23-årige newzealænder nåede knap at pakke ud, før han måtte pakke sammen igen.
Beslutningen er ifølge RacingNews365 blevet truffet i kølvandet på et internt møde i Dubai, hvor blandt andre teamchef Christian Horner og Red Bulls mangeårige rådgiver Helmut Marko deltog.
De havde oprindeligt bakket Lawson op som arvtager for Sergio Pérez – men to svage weekender blev for meget.
I Australien kvalificerede Lawson sig som nummer 18 og udgik af løbet.
I Kina gik det fra slemt til værre: Han var langsomst i både sprint- og grand prix-kvalifikationen og kom aldrig i nærheden af pointene.
Alt sammen i en bil, RB21, som selv Max Verstappen ikke har kunnet køre til sejr endnu.
Det store spørgsmål er nu, hvorvidt det alene var sportslige præstationer, der afgjorde sagen.
Ifølge hollandske De Limburger har Hondas rolle været alt andet end passiv.
Den japanske motorleverandør, som allerede betaler cirka 75 millioner kroner for at sikre Yuki Tsunodas plads hos Racing Bulls, skulle have tilbudt Red Bull yderligere 75 millioner kroner for at få ham op i A-holdets garage.
Det tilbud blev efter sigende afvist tidligere på sæsonen, fordi Horner holdt fast i Lawson. Men ifølge RacingNews365 har Red Bull nu genoptaget kontakten til Honda og spurgt, hvad de er villige til at betale for at få Tsunoda i bilen ved siden af Verstappen.
Svaret skulle være "flere millioner" – og det har tilsyneladende været nok til at tippe vægtskålen.
Dermed ser det ud til, at kommercielle interesser og politisk balance internt i koncernen har vundet over sportslig tålmodighed.
Tsunoda har i fire sæsoner kørt for Red Bulls søsterteam, nu kaldet Racing Bulls, men har aldrig fået chancen på hovedholdet. Før nu.
I vinterens post-season test i Abu Dhabi viste han sig frem i Red Bulls racer og imponerede ifølge interne kilder – men blev alligevel overset til fordel for Lawson.
Nu kommer revanchemuligheden. Tsunoda overtager sædet permanent og kan få debut allerede ved næste Grand Prix i Japan – på Suzuka, hans hjemmebane.
Lawson må derimod tage turen tilbage til Racing Bulls, og det under omstændigheder, der næppe føles rimelige.
Han havde ikke kørt på hverken Albert Park eller Shanghai International Circuit tidligere, og med en uprøvet bil og begrænset erfaring, var opgaven vanskelig fra start.