Hos
Red Bull Racing har der længe været drama, og ikke kun på banen, men også bag kulisserne.
Daniil Kvyat, tidligere Red Bull-kører og én af dem, der sad på første række til teamets indre liv, har nu delt nye detaljer om de tilspidsede samtaler mellem
Adrian Newey og holdledelsen i en periode, hvor teamet kæmpede med store tekniske udfordringer.
I F1 Nation Podcast fortalte Kvyat åbent om, hvordan det var at arbejde med den legendariske designer.
- Det var fantastisk at dele hold med sådan en legende, sagde han, men lagde ikke skjul på, at det var under svære forhold.
- Vi arbejdede sammen i en meget hård tid for Red Bull. Jeg så mange øjeblikke med spændinger – samtaler med høj intensitet.
Det var især motorproblemerne i midten af 2010’erne, der ifølge Kvyat skabte gnidninger.
Newey var presset
Frustrationerne over manglende performance og pålidelighed udløste en række konfrontationer, og selv Newey, normalt en kreativ mastermind, var presset.
- Men efter chokket i de første par løb, gik arbejdet i gang igen. Du kunne se, hvordan han genfandt sin interesse, begyndte at stille præcise spørgsmål og samle brikkerne. Og så kom han pludselig tilbage med en ny frontvinge eller et lille winglet – og bilen begyndte at vågne op, fortæller Kvyat.
- Men da bilen endelig blev konkurrencedygtig igen, var jeg der ikke længere, tilføjer han tørt.
Adrian Newey annoncerede i 2024 sin afgang fra Red Bull efter næsten 20 år og seks konstruktørtitler.
Hans bidrag til teamets succes, først med Sebastian Vettel, senere med Max Verstappen, er legendarisk. Men trods alle triumfer var beslutningen om at forlade teamet ikke uden gnidninger.
Rygter om internt pres, kreativ frustration og et ønske om nye udfordringer har længe cirkuleret.
Siden har Newey valgt at fortsætte hos Aston Martin, hvor han allerede arbejder på bilen til 2026-reglementet. Alle i paddocken venter spændt på, hvad han kan udrette der.
Imens har Red Bull oplevet en mærkbar nedgang.
Har Verstappen overtaget Neweys rolle som chefingeniør?
Uden Neweys løbende indgriben i bilens udvikling har både Ferrari og McLaren hentet ind, og flere gange overhalet dem.
Verstappen har efter sigende lavet ændringer på sin bil uden fabrikkens viden for at rette op på problemer.
Første sejr i 2025-sæsonen kom i Japan, men først ved løbet i Imola begyndte det at ligne gamle Red Bull-takter igen.
Her fik bilen sin første store opdatering, og Verstappen kvitterede med en knivskarp overhaling af Oscar Piastri på første omgang og en sejr, der viste, at opdateringerne virker.
Det var en tiltrængt sejr, og et tegn på, at teamet stadig kan konkurrere i toppen, selv uden Newey ved tegnebrættet.
Christian Horner kan glæde sig over, at Red Bull tilsyneladende har fundet en vej frem, men spørger man mange i og omkring Formel 1, er Neweys aftryk stadig savnet.
Kvyats ord vidner om, at selv i topteams er der drama, magtkampe og menneskelige konflikter, der former resultaterne.