Imola Grand Prix blev endnu en påmindelse om, at Formel 1 ofte handler om mere end bare placeringer.
For selvom
Charles Leclerc sluttede bag sin nye holdkammerat
Lewis Hamilton for første gang i 2025-sæsonen, var det ikke nederlaget, der trak overskrifter.
Det var snarere den bemærkelsesværdige respekt, Leclerc udviste over radioen under løbet.
En gestus, der vidner om en voksende kemi mellem to af sportens største profiler, midt i en sæson, hvor
Ferrari kæmper med at finde fodfæste.
På omgang 47, kort efter et safety car-indgreb udløst af Kimi Antonellis DNF, blev Leclerc informeret af sin race engineer om dæksituationerne blandt bilerne foran.
Frustrerende dag i bilen
Hans svar var overraskende og usædvanligt åbenhjertigt.
- Yeah, jeg tror vi kan vinde løbet med Lewis.
Med andre ord mente Leclerc, at Ferrari kunne tage sejren, hvis Hamilton fik de rette betingelser.
At en kører udtrykker så direkte støtte til sin teamkammerats sejrschancer i kampens hede, er sjældent, men illustrerer, at de interne dynamikker hos Ferrari er præget af tillid og professionalisme, og ikke intern magtkamp.
Leclercs bemærkning kom efter en frustrerende dag bag rattet.
Han havde ellers lagt op til et comeback med et tidligt pitstop og en undercut-strategi, men en virtuel safety car udløst af Bearmans exit annullerede hans fordel.
Endnu værre blev det, da han senere måtte blive ude på slidte dæk, fordi teamet ikke havde mere friske sæt til rådighed.
Voksende utilfredshed?
Samtidig kunne Hamilton, som havde startet på hårde dæk, lave et billigt stop og skifte til endnu et sæt friske hårde i de afgørende sidste omgange.
Resultatet blev at Hamilton kæmpede sig op til en fjerdeplads, mens Leclerc gled ned til sjette.
Men dramaet kom ikke mellem dem. Tværtimod. I stedet for at spænde ben, gjorde Leclerc det klart, at han ville støtte teamets mulighed for sejr, også hvis det betød at spille andenviolin.
Internt hos Ferrari har der ifølge rapporter været en vis nervøsitet over Leclercs voksende frustrationer. Hans udtalelser om, at teamet er nødt til at forstå “roden til problemet”, er blevet tolket som begyndende utålmodighed, men under løbene arbejder Leclerc 100% for teamets bedste.