gettyimages 1461167800

Dyr adgangsbillet: Cadillac betaler milliardbeløb for at sikre en plads i Formel 1

Formel 1mar. 14 , 19:19

Efter afvisninger og forsinkelser er Cadillac nu officielt en del af Formel 1. Men de måtte igennem et langt forløb for at nå hertil.

Efter flere års kamp har Cadillac endelig sikret sig en plads i Formel 1 fra 2026. Men at træde ind i sportens fineste selskab har ikke været billigt.

Som det ellevte team på startgridden har den amerikanske gigant været nødt til at betale et svimlende milliardbeløb for at kompensere de eksisterende hold for deres reducerede andel af præmiepenge.

Beløbet, der angiveligt ligger omkring 3,1 milliarder kroner, er en del af den såkaldte "anti-dilution fee", en klausul indført i Concorde-aftalen fra 2021.

Denne regel sikrer, at de nuværende teams bliver økonomisk kompenseret, når et nyt hold optages, da præmiepengene fremover skal fordeles mellem 11 hold i stedet for 10.

Oprindeligt var denne indgangsbetaling sat til 1,4 milliarder kroner, men med sportens eksplosive vækst har flere teams argumenteret for, at prisen burde være højere.

En lang og besværlig vej til godkendelse

Cadillacs Formel 1-eventyr begyndte allerede i januar 2023, da FIA åbnede for ansøgninger fra nye teams.

Projektet blev drevet af Andretti Autosport, som allierede sig med General Motors og Cadillac for at skabe en stærk amerikansk tilstedeværelse i sporten.

Selv om FIA godkendte Andrettis ansøgning, satte Formel 1’s kommercielle rettighedshavere, FOM, en stopper for projektet i slutningen af 2023.

Ifølge RacingNews365 forblev døren dog på klem for General Motors, der fortsat var interesseret i at komme ind i sporten.

I midten af 2024 trak Michael Andretti sig fra projektet, og i stedet overtog forretningspartner Dan Towriss ansvaret.

Det viste sig at være en afgørende ændring, og mod slutningen af 2024 fik Cadillac sin første godkendelse, inden den endelige beslutning faldt den 7. marts 2025.

Selv om holdet i første omgang vil køre med Ferrari-motorer, er det planen, at General Motors fra 2028 vil levere deres egen motor.

På den måde kan Cadillac på sigt blive en fuldgyldig motorfabrikant i Formel 1 – en position, der kan give dem endnu større indflydelse på sportens fremtid.

Hvad betyder Cadillacs indtræden for Formel 1?

Cadillacs entré i Formel 1 er ikke kun en økonomisk gevinst for de eksisterende teams, men også et vigtigt signal om sportens globale vækst.

At en gigant som General Motors vælger at investere massivt i F1 understreger, hvor attraktiv sporten er blevet – både kommercielt og teknologisk.

For Cadillac selv er det en kæmpestor chance for at positionere sig selv som en seriøs spiller på verdens største motorsportsscene.

Holdet har allerede sikret sig erfarne profiler, herunder tidligere Manor-chef Graeme Lowdon som teamchef og tidligere Renault-teknikdirektør Nick Chester som teknisk ansvarlig.

Desuden har Pat Symonds, der tidligere har arbejdet for Benetton, Renault og Williams, sluttet sig til projektet i en rådgivende rolle.

Nu bliver næste skridt at bevise, at de ikke blot kan betale sig til en plads – men også konkurrere med de andre teams.

Mest læste