Ferrari står over for udfordringer frem mod 2026-sæsonen, hvor to nøglefolk har forladt teamet, mens rivalerne angiveligt spreder rygter om problemer med det kommende motorprojekt.
Ferrari har mistet to af de mest centrale ingeniører på deres motorafdeling forud for 2026-sæsonen.
Wolf Zimmerman, der stod i spidsen for udviklingen af det nye power unit-projekt, og hans stedfortræder Lars Schmidt har begge valgt at skifte til Audi.
Overgangen er ifølge flere medier kommet i stand efter en målrettet indsats fra tidligere Ferrari-chef Mattia Binotto, der nu er tilknyttet Audis Formel 1-projekt.
Afgangen sker på et ubelejligt tidspunkt for Ferrari.
Sidste år mistede teamet også Enrico Cardile til Aston Martin.
Han havde udarbejdet SF-25-projektet, men forlod holdet, inden det kunne implementeres.
I en overgangsperiode har teamchef Fred Vasseur selv fungeret som teknisk direktør, og det har sat sine spor.
Trods fem podieplaceringer i 2025 er Ferraris bil blevet beskrevet som fundamentalt fejlbehæftet.
Rygter om problemer med 2026-motoren
Samtidig kæmper Ferrari med et rygtepres.
Ifølge Gazzetta dello Sport er rivaliserende teams i færd med strategisk at sprede historier om, at Ferrari er langt bagud i udviklingen af motoren til 2026.
Det skulle angiveligt handle om at afholde ingeniører fra at skifte til Maranello.
Der er blandt andet blevet talt om, at Ferraris redesign af cylinderhoveder skulle have skabt pålidelighedsproblemer, og at udviklingen kunne være på vej mod en blindgyde.
Men ifølge Gazzetta er der stærke politiske undertoner i disse historier. Formålet skulle være at skabe billedet af et team i krise, selv om virkeligheden kan være en anden.
Ferrari har selv været aktive på ingeniørmarkedet og har rekrutteret medarbejdere fra både Alpine og Mercedes.
Men billedet af en "svingdør" med mange udskiftninger i tekniske roller har givet næring til spekulationer om ustabilitet.
Intens kamp om ingeniører før 2026
Med de nye 2026-regler for motorer er konkurrencen om teknisk ekspertise mere intens end nogensinde.
Red Bull har tidligere talt om store ansættelser fra Mercedes, mens Cadillac ifølge flere kilder tilbyder lønninger langt over markedsniveau for at opbygge deres kommende Formel 1-hold.
Der cirkulerer også rygter om, at Mercedes allerede har den stærkeste motorudvikling til næste sæson.
Ifølge Gazzetta dello Sport er dette dog ligeledes et strategisk udspil, der både skal tiltrække medarbejdere og sende et signal om styrke til rivalerne.
Hvor Ferrari reelt står i udviklingen, vil først blive tydeligt, når 2026-sæsonen begynder. Indtil da fortsætter kampen om både ingeniører og narrativet i kulissen.