Nye regler på vej, men der er uenighed i kulissen.
Formel 1 står foran implementeringen af et nyt regelsæt i 2026, hvor bilerne skal udstyres med en opdateret version af de nuværende V6 turbohybrider.
Motorerne får en manuel overstyringsfunktion, som kørerne kan aktivere under løb.
Dette sker samtidig med, at fabrikanter som Audi, Cadillac og Ford træder ind i sporten.
Alligevel er der stigende bekymring over omkostninger, kompleksitet og vægt, og flere teams frygter, at motorerne på sigt ikke vil være økonomisk bæredygtige.
Derfor er der planlagt en diskussion i weekenden i Monza i forbindelse med Italiens Grand Prix, hvor både
FIA,
F1 og de ti teams skal samles til et møde om et muligt skifte til en anden motorformel.
V8-motorer og Schumacher-citatet
Hovedforslaget handler om at vende tilbage til en 2,4 liters V8-motor, suppleret af et enklere KERS-system og bæredygtigt brændstof.
En sådan løsning vil minde om motorerne fra perioden 2009 til 2013, hvor KERS gav kørerne ekstra kræfter på kommando.
FIA-præsident Mohammed Ben Sulayem har vist sig positiv over for ideen, men han understreger, at det kræver enighed blandt hold og fabrikanter.
Det hele får et historisk perspektiv, fordi
Michael Schumacher allerede i 2008 sagde til The Times, at netop KERS var “meget vigtig for sporten”.
Han pegede på, at udviklingen i Formel 1 hurtigt kunne overføres til almindelige personbiler til gavn for miljøet.
Formel 1-chef Stefano Domenicali har ifølge F1 Oversteer også vist sig åben over for en fremtid med V8-motorer, så længe de kører på bæredygtigt brændstof.
En mulig indfasning kan blive omkring 2029, selv om det officielle regelsæt egentlig strækker sig til 2030.
Fire andre regler kræver måske ændring
Debatten om motorerne er ikke den eneste. F1 Oversteer peger på nogle andre områder, hvor sporten kunne forbedres:
- Sprintløb
- Det nuværende pointsystem giver for lidt variation. Et forslag er at lave et særskilt sprint-mesterskab med præmiepenge.
- Blå flag
- Mange ønsker dem fjernet, så de førende kørere selv skal overhale bagudkørte biler. Det kunne være med til at skabe flere uforudsigelige situationer.
- Teamordrer
- Kritikken går på, at løbene mister spænding, når folkene i pitten dikterer placeringer. Fans vil have, at kørerne selv afgør kampen på banen.
- Rookie-løb
- Et forslag om særlige løb for nye kørere skal give de unge talenter mere erfaring og fansene et indblik i den næste generation.
Om F1 vælger at ændre motorreglerne, eller om det blot bliver ved snakken, finder vi formentlig ud af i løbet af weekenden i Monza.