gettyimages 1287119211

FIA indkalder F1-hold til møde: Vil have V8-motoren tilbage

Formel 1sep. 04 , 20:02
Et kommende møde kan ændre retningen for Formel 1.
FIA har indkaldt Formel 1’s producenter til et møde i London den 11. september, hvor et overraskende punkt står øverst på dagsordenen. Nemlig en mulig tilbagevenden til V8-motorerne.
De klassiske 2,4 liters motorer forsvandt fra sporten i 2014, men de seneste måneder er ideen om et comeback gået hen og er blevet mere konkret.
Formel 1 står allerede foran en større teknisk ændring i 2026, hvor V6-hybriderne skal levere en næsten lige fordeling af kraft mellem forbrændingsmotor og el.
Alligevel begynder forbundets præsident Mohammed Ben Sulayem at tale om et skifte længere ude i fremtiden.
Han har flere gange udtalt, at han ser V8’erne som en realistisk vej for sporten.
Selv om der er enighed om, at fremtiden skal bygges på bæredygtige brændstoffer, er der uenighed om hvornår og hvordan næste skifte skal ske.
Flere producenter frygter, at en ny motorformel så kort efter 2026 vil underminere de milliardbeløb, de allerede har investeret.
Økonomi og vægt taler for V8
En af årsagerne til, at debatten om V8 er blusset op, er udsigten til lavere omkostninger og lettere biler.
De nye enheder ventes at kunne blive bygget op til 65 procent billigere end de nuværende V6-hybrider.
Samtidig vurderes det, at bilerne kan blive omkring 80 kilo lettere.
Det ville være en mærkbar ændring i en sport, hvor vægt betyder alt.
Det er netop kombinationen af pris og vægt, der gør, at mange i og omkring sporten ser positivt på muligheden.
Samtidig er der en plan om, at motorerne skal køre på bæredygtigt brændstof og suppleres af et enklere KERS-system, som man kender det fra før 2014.
Ifølge MotorSportWeek er det netop denne balance mellem klassisk motorlyd og moderne teknologi, FIA ønsker at ramme.
Men entusiasmen deles ikke af alle.
Audi har gjort klart, at de går ind i sporten med udsigt til en mere elektrificeret fremtid, og derfor er en tilbagevenden til V8 ikke i tråd med deres strategi.
Tidsplanen er stadig uklar
Selv om FIA’s præsident har erklæret, at “V8 er på vej tilbage”, er spørgsmålet om tidspunktet stadig åbent.
Flere kilder peger på 2029 eller 2030 som de mest realistiske tidspunkter.
Et tidligt skifte før 2029 vil kræve enighed mellem alle producenter, og her er modstanden betragtelig.
F1’s direktør Stefano Domenicali har også erkendt, at fans kan blive forvirrede over de mange motorplaner.
Han mener at sporten skal være bedre til at forklare retningen, samtidig med at man finder en løsning, der både kan tilfredsstille producenter og tilskuere.
Hvis V8’erne vender tilbage, bliver det dog i en mere moderne udgave.
Det betyder hybridteknologi, strenge krav til brændstof og et fast årligt budgetloft.
Selve lyden og følelsen kan aldrig blive helt som før, men for mange er selv en delvis tilbagevenden nok til at vække en æra, som mange stadig husker.
Mest læste

Loading