gettyimages 2170872043

Fernando Alonso langer ud efter Mercedes: Den er helt gal med jeres vindtunnel

Formel 1dec. 30 2024, 12:03

Med kritik af en delt ressource fremhæver en førstekører, hvordan teamets udvikling har været hæmmet – men også hvorfor fremtiden ser mere lovende ud.

Aston Martin har haft en udfordrende periode i Formel 1, hvor både 2023- og 2024-sæsonerne har været præget af manglende udvikling og skuffende resultater.

Ifølge Fernando Alonso, teamets mest profilerede kører, ligger en stor del af problemet i den vindtunnel, som teamet deler med Mercedes.

"Vores brug af Mercedes’ vindtunnel har været begrænset, og nogle af de problemer, vi har haft, ligner dem, Mercedes selv kæmpede med sidste år," udtaler Alonso i BBC’s Chequered Flag-podcast.

Aston Martin har indtil nu været afhængig af ressourcer fra konkurrenter som Mercedes, hvilket har gjort det svært at skabe en stabil og konkurrencedygtig bil.

Fejlagtige data giver problemer

Alonso peger på, at de data, der kommer fra Mercedes’ vindtunnel, tilsyneladende ikke altid stemmer overens med bilens præstationer på banen.

En lignende problematik blev afsløret, da Mercedes i 2023 præsenterede deres "zero sidepod"-koncept, der i vindtunnellen leverede fremragende resultater, men viste sig at være en katastrofe på banen.

Ifølge eksperten Mark Hughes blev Mercedes' skala-modeller fejlinformeret af vindtunnelens data.

Noget lignende kan være sket for Aston Martin, vurderer Alonso:

"Det er en kombination af flere faktorer, herunder vindtunnellen og vores forståelse af fabrikken."

Alonso understreger, at det ikke kun er én fejl, men en række af små problemer, der har hæmmet teamets udvikling.

Aston Martins teamchef, Mike Krack, har anerkendt udfordringerne ved at bruge en delt vindtunnel, men han afviser at lægge hele skylden på denne ene faktor.

Håb for fremtiden

Selv om 2024 har været en udfordrende sæson, ser Alonso og Aston Martin fremad med optimisme.

Fra 1. januar 2025 får teamet deres egen specialbyggede vindtunnel, hvilket betyder, at de ikke længere skal stole på Mercedes’ teknologi.

Derudover har Aston Martin ansat Adrian Newey, en af Formel 1’s mest anerkendte designere, som kan tilføre teamet værdifuld erfaring og ekspertise.

"Det vil tage tid, men vi har nu de rigtige ressourcer til at gøre fremskridt. Vi skal være tålmodige, men fremtiden ser lysere ud," afslutter Alonso.

Med deres egne værktøjer og den rette ledelse håber Aston Martin at vende tilbage til toppen af feltet og levere de resultater, som både teamet og Alonso sigter mod.

Mest læste