standard billede til web 19

Ferrari balancerer på kanten af udfordringer, muligheder og loyalitet

Formel 1aug. 18 , 21:11
Hvordan navigerer Ferrari i spændingsfeltet mellem drømme, kontrakter og kørernes individuelle ambitioner?
Lewis Hamiltons skifte fra Mercedes til Ferrari blev udråbt som et af de største skift i Formel 1-historien.
Forventningen var, at samarbejdet mellem den syvdobbelte verdensmester og den italienske traditionsklub ville bringe succes og sejre.
Indtil videre har virkeligheden dog været en ganske anden, og efter 14 løb i 2025-sæsonen har Hamilton stadig ikke stået på podiet.
Han kæmper med bilen, resultaterne udebliver, og utilfredsheden vokser.
Ved det ungarske Grand Prix satte teamkammeraten Charles Leclerc sig i pole position, mens Hamilton blot kvalificerede sig som nummer 12.
Bagefter omtalte han sig selv som “ubrugelig” og antydede, at Ferrari måske burde overveje en erstatning.
Samtidig er kontrakten med Ferrari omgærdet af usikkerhed.
Den blev ved skiftet præsenteret som en flerårig aftale, men uden præcise detaljer.
Ifølge italienske medier rækker aftalen minimum til udgangen af 2026, og Hamilton skulle have en personlig option på yderligere et år.
Uanset formaliteterne giver den nuværende situation næring til spekulationerne om, hvor længe samarbejdet varer.
Sainz’ mulige vej tilbage
Carlos Sainz var manden, der måtte forlade Ferrari for at give plads til Hamilton.
Spanieren skrev under med Williams på en kontrakt, der gælder for 2025 og 2026, men rygterne om et muligt exit lurer i baggrunden.
Sainz har haft vanskeligheder i sin nye bil, og placeringerne i top-10 har været sjældne.
Alligevel er hans navn begyndt at cirkulere i forbindelse med et muligt comeback til Maranello.
Den tidligere Sky F1-kommentator Johnny Herbert har udtalt, at Hamiltons situation kan åbne døren.
Han påpeger, at Hamiltons egne hentydninger til problemer “i kulissen” kan være et tegn på, at et brud ikke er utænkeligt. Derfor kan Sainz blive aktuel igen.
Herbert hæfter sig især ved, at Sainz selv har åbnet døren en smule på klem, da han på et spørgsmål om et Ferrari-comeback svarede: - Ja, måske.
For Sainz vil et eventuelt gensyn være fyldt med følelser.
Han har tidligere fortalt, at han blev dybt overrasket, da Ferrari i begyndelsen af 2024 meddelte ham, at han var færdig.
Han troede, at en ny kontrakt var tæt på efter flere måneders samtaler:
- Jeg gik fra at tro, at jeg havde en fremtid hos Ferrari og til at få at vide, at Lewis skulle erstatte mig. Det var et chok.
Vasseur kæmper mod rygter
Midt i alt dette skal teamchef Fred Vasseur forsøge at holde ro i organisationen.
Siden han overtog ledelsen i december 2022, har han arbejdet på at stabilisere Ferrari efter år med skuffelser.
Men nu er der kommet meldinger om, at hans position var truet, og at alternative kandidater står klar.
Det har fået ham til at reagere med irritation.
Han sagde til tysk presse, at spekulationerne gik for langt, især da de involverede både Charles Leclercs fremtid og den tekniske direktør Loic Serra.
Vasseur understregede, at bilen for 2025-sæsonen stort set var færdig, da Serra begyndte sit arbejde, og at det derfor var urimeligt at rette skytset mod ham.
Han forklarede, at mediedækningen skaber et pres i Italien, hvor følelser hurtigt løber af med folk.
Ifølge PlanetF1 var Vasseur især frustreret over, at snakken forsinkede hans egen kontraktforlængelse, som ellers kunne være afklaret hurtigere.
Nu har Ferrari dog bekræftet, at Vasseur forbliver i spidsen med en flerårig aftale.
Leclerc uden alternativer
Mens Hamilton og Sainz fremstår som brikker i et spil om fremtiden, er Leclerc bundet til Ferrari.
Han skrev i begyndelsen af 2024 under på en ny kontrakt, der strækker sig flere sæsoner frem.
Samtidig har han ved flere lejligheder slået fast, at hans loyalitet til teamet er intakt, selv om resultaterne ikke matcher ambitionerne.
Spekulationer om utilfredshed blev affejet af Leclerc selv, der understregede, at han elsker holdet og fortsat ønsker at bringe Ferrari tilbage til toppen.
Den tidligere F1-kører Christian Danner mener dog, at Leclerc må stille sig selv spørgsmålet, om han nogensinde kan opnå sit mål hos Ferrari.
Han påpeger dog også, at alternativerne er få.
McLaren har fyldt sæderne, Red Bull har Verstappen, og Mercedes satser på George Russell.
- Alternativerne er simpelthen ikke til stede. Leclerc må fokusere på det, han har, forklarer Danner.
Dermed står Ferrari i en kompleks situation.
På den ene side har holdet en fast forankret førstekører i Leclerc.
På den anden side kæmper Hamilton for at finde fodfæste, og Sainz lurer i kulissen med en potentiel vej tilbage.
Alt imens prøver Vasseur at sikre, at roen og retningen bevares.
Spørgsmålet er, om Ferrari formår at samle alle brikkerne i tide til de nye regler i 2026. eller om usikkerheden fortsat vil præge teamet.
Mest læste

Loading