Forsinket udvikling af fleksible vinger kostede Ferrari momentum, mens rivaler som Mercedes udnyttede teknologien. FIA besluttede at lade reglerne forblive uændrede.
Ferrari har indrømmet, at de kom for sent i gang med at udnytte potentialet i de fleksible frontvinger i Formel 1.
Mens rivaler som Mercedes og McLaren allerede havde optimeret deres designs, ventede Ferrari på en afgørelse fra FIA omkring lovligheden af teknologien.
Denne ventetid har ifølge teamchef Fred Vasseur kostet dem værdifuld udviklingstid, som kunne have styrket deres konkurrenceevne tidligere på sæsonen.
Fleksible frontvinger har vist sig at være en kraftfuld løsning til at balancere bilerne bedre, især ved at reducere lavhastigheds-understyring og højhastigheds-overstyring.
Ferrari implementerede først deres nye design fra Singapore Grand Prix, hvilket straks resulterede i en præstationsforbedring med sejre i både USA og Mexico.
Ifølge RacingNews365 valgte Ferrari at vente med at forfølge designændringen, fordi de forventede, at FIA ville indføre restriktioner efter analyser ved det belgiske Grand Prix.
FIA's monitoreringsindsats, herunder installation af kameraer og klistermærker til at måle vingernes fleksibilitet, skabte en forventning om forbud, som aldrig blev realiseret. Dette førte til frustration hos Ferrari, der tabte op til to måneders udviklingstid.
Vasseur forklarede også, at beslutningen om at holde igen blev påvirket af F1’s omkostningsloft. Hvis teknologien var blevet forbudt, ville ressourcer brugt på at udvikle den have været spildt, og det var en risiko, Ferrari ikke kunne tage.
Derudover vurderes det, at implementeringen af fleksible vinger har været en kostbar proces, muligvis løbende op i flere millioner kroner, hvilket gør det afgørende at prioritere budgettet korrekt.
FIA har besluttet ikke at ændre reglerne for fleksible vinger på kort sigt.
Ifølge Nikolas Tombazis, leder af single-seaters hos FIA, ville det være urimeligt at ændre reglerne uden klare tests, da ingen to vingedesigns har samme belastningsmønstre.
Tombazis antydede dog, at de data, der samles nu, kan føre til en mere effektiv regulering fra 2026.
Denne beslutning giver Ferrari og andre teams tid til at fortsætte med at udvikle deres fleksible vinger uden frygt for, at de snart bliver ulovlige. Det er en udvikling, der kan ændre spillet i kommende sæsoner.