max verstappen oscar piastri

FIA forklarer: Verstappen skulle have haft 10 sekunder – slap med fem

Formel 1apr. 21 , 19:09
Max Verstappens femsekunders straf under Saudi-Arabiens Grand Prix blev afgørende for udfaldet i Jeddah, hvor hollænderen mistede sejren til McLarens Oscar Piastri.
Men bag den tilsyneladende enkle afgørelse ligger en række detaljer og vurderinger, som FIA’s stewards først nu har redegjort for – og de viser, at det faktisk kunne være gået værre for Red Bull-stjernen.
Afgørelsen faldt allerede i det allerførste sving. Fra pole position havde Verstappen en god start, men det samme havde Piastri, som på indersiden var marginalt foran og havde retten til apex.
Verstappen forsøgte at holde sin linje uden at give plads og måtte derfor forlade banen og skære hjørnet – hvilket betød, at han holdt fast i føringen, men ifølge reglerne uretmæssigt.
Gav ikke positionen tilbage
Mange forventede, at han straks ville give positionen tilbage, men det skete aldrig. I stedet blev situationen neutraliseret af en tidlig Safety Car efter en kollision mellem Yuki Tsunoda og Pierre Gasly.
Det betød, at Verstappen ikke kunne udnytte sin ulovligt opnåede føring til at skabe afstand – men heller ikke mistede den med det samme.
Da løbet var i gang igen, valgte FIA at give Verstappen en femsekunders tidsstraf, som han afsonede under sit eneste pitstop – hvilket betød, at Piastri reelt overtog føringen i pitfasen og endte med at vinde løbet med 2,843 sekunders margin.
I den officielle forklaring fra FIA blev det slået fast, at Piastri havde ret til plads i svinget:
- Bilen med nr. 81 havde sin foraksel mindst ud for spejlet på bil nr. 1 både før og ved apex i sving 1, og var faktisk side om side ved apex. Ifølge kørestandarderne var det derfor bil nr. 81’s sving, og han havde krav på plads. Bil nr. 1 forlod banen og opnåede en varig fordel, som ikke blev givet tilbage.
Nød godt af kaosset på første omgang
Normalt ville en sådan forseelse udløse en 10-sekunders straf. Men stewards vurderede, at fordi episoden skete på første omgang – hvor der generelt gives lidt mere spillerum på grund af kaos og tæt trafik – kunne man nøjes med en mildere straf.
- Normalt er standardstraffen for at forlade banen og opnå en varig fordel 10 sekunder. Men eftersom dette skete i sving 1 på omgang 1, anså vi det for en formildende omstændighed og idømte en straf på fem sekunder.
Verstappen selv var naturligvis ikke tilfreds med afgørelsen, men virkeligheden er, at han slap billigere end reglementet egentlig foreskriver.
Det rejser spørgsmål om konsistens i dommerafgørelser, men understreger også, hvor skarp balancen er i Formel 1 – og hvor lidt der skal til for at afgøre et løb.
Mest læste