Hvad der begyndte som en stærk præstation, endte med nye hovedbrud for både kører og team. Nu venter en periode med stor opmærksomhed.
Oliver Bearman oplevede en blanding af triumf og skuffelse under sin første Formel 1-weekend på hjemmebane ved
det britiske Grand Prix.
Den 20-årige Haas-kører leverede sin hidtil bedste kvalifikationspræstation med en ottendeplads, men en alvorlig fejl under træningen kostede ham dyrt.
Under en rød flag-situation i tredje frie træning accelererede Bearman til løbshastighed ved indkørslen til pitten, mistede kontrollen og ramte barrieren.
Denne handling resulterede i en 10-pladsers gridstraf og fire strafpoint på hans superlicens, hvilket bringer ham op på otte point inden for de seneste 12 måneder .
Strafpoint hober sig op: En gentagelse af tidligere fejl
Bearmans seneste forseelse er ikke hans første overtrædelse af reglerne.
Under Monaco Grand Prix i maj overhalede han Carlos Sainz under rødt flag, hvilket medførte en tilsvarende 10-pladsers gridstraf og to strafpoint.
Ifølge PlanetF1 bringer disse hændelser ham faretruende tæt på en automatisk løbsstraf, som udløses ved 12 strafpoint inden for et år.
Hans første to point stammer fra en kollision med Franco Colapinto ved det brasilianske Grand Prix sidste år, og disse vil først blive fjernet den 2. november.
Yderligere to point fra Monaco-episoden forbliver på hans licens indtil 23. maj næste år.
Bearman udtrykte skuffelse over sig selv efter hændelsen i Silverstone:
- Kolde bremser og dæk. Sådan en dum fejl burde ikke kunne ske. Det var en fejlvurdering fra min side.
Han tilføjede, at han følte, han havde svigtet sit team. Især efter den lovende kvalifikation, hvor bilen havde føltes bedre end nogensinde før .
En balancegang mellem talent og disciplin
Med otte strafpoint på sin licens, og fem måneder før de første forældes, står Bearman over for en udfordrende periode.
Enhver yderligere forseelse kan resultere i en løbsstraf, hvilket vil være et alvorligt slag for hans debut i Formel 1.
Hans erfaring som erstatning for Kevin Magnussen, der blev den første kører til at modtage en løbsstraf under det nuværende system, understreger alvoren af situationen .
Bearman har tidligere udtrykt kritik af strafpointsystemet og har støttet Max Verstappens synspunkt om, at det kan være for hårdt.
Han nævnte, at det er en hård straf at få en løbsstraf for at forsøge at skabe action på banen .
Nu er det op til Bearman at bevise, at han kan lære af sine fejl og balancere sit talent med den nødvendige disciplin for at undgå yderligere strafpoint.