Det fylder ikke meget i nyhedsbilledet, men FIA’s seneste udmelding kan vise sig at være et vigtigt signal. Kørerne har i hvert fald lagt mærke til det. FIA har offentliggjort de retningslinjer, som dommerne bruger til at vurdere hændelser på banen.
Skønt der ikke er tale om nye regler, men blot et dokument der synliggør de eksisterende fortolkninger, har det vakt opsigt blandt kørerne.
For veteraner som
Fernando Alonso ændrer det ikke meget:
- Jeg kører stort set på samme måde, som jeg altid har gjort. Reglerne ændrer sig lidt fra sæson til sæson, men man forsøger bare at udnytte dem, når muligheden opstår.
Han understreger samtidig, at han ikke navigerer ved at slå op i et dokument midt i et løb:
- Jeg forsøger at undgå kontakt, fordi bilen kan tage skade, og så scorer man ingen point.
Hos
Lewis Hamilton er holdningen næsten identisk. Den syvdobbelte verdensmester forklarer, at han stoler på sin intuition bag rattet:
- Jeg kører ikke efter de retningslinjer, hvis jeg skal være ærlig. Jeg kører bare, som det føles naturligt.
Han anerkender dog, at FIA står med en vanskelig opgave:
- Alle overhalinger ser forskellige ud. Så det er godt at have nogle grænser.
Nogle bifalder, men ikke alle er overbeviste
Hos flere af de yngre kørere bliver FIA’s offentliggørelse mødt med mere pragmatisme.
George Russell, som er en af førerfigurerne i kørernes forening GPDA, siger:
- Det ændrer ikke noget for os, men det er positivt, at I nu kan læse, hvad de arbejder ud fra.
Ifølge PlanetF1 bemærker
Esteban Ocon og andre, at de ikke havde nogen anelse om, at dokumenterne hidtil ikke har været offentligt tilgængelige.
Carlos Sainz er mere direkte og peger på en historik, hvor FIA ikke altid har lyttet til kørernes input:
- Vi har følt os overset og ikke altid hørt. Der har dog været forbedringer. Offentliggørelsen er måske et tegn på, at man gerne vil gøre tingene mere tydelige.
Pierre Gasly ser positivt på præcisionen:
- Det gør det klart for mig, hvor hårdt man må køre, og hvor grænsen går.
Han mener, at gråzonerne som kørerne ofte forsøger at udnytte er blevet færre.
Oscar Piastri er enig og påpeger, at retningslinjerne kun skal ses som vejledende og ikke som absolutte regler.
For mange detaljer, for lidt realisme?
Der er dog også kritik.
Lance Stroll savner enkelheden fra tidligere:
- Det plejede at være enkelt. Giv plads til en bil, og så var det dét. Nu er det blevet videnskab.
Ollie Bearman udtrykker bekymring for, om kørerne skal tænke for meget i stedet for at reagere instinktivt:
- Du har et splitsekund til at træffe beslutninger. Du kan ikke huske et fem siders dokument fra januar, når du kører side om side med en anden bil.
Charles Leclerc fremhæver det umulige i at dække alle scenarier med regler:
- Der vil altid være situationer, som ikke kan forudses. Vi må stole på, at dommerne træffer den rigtige afgørelse.
Monegaskeren understreger dog, at han sætter pris på gennemsigtigheden.
Flere kørere hilser FIA’s nye gennemsigtighed velkommen, men der er altså langt fra enighed om, hvorvidt retningslinjerne gør sporten mere tydelig eller mere forvirrende.