FIA foreslår ændringer, hvor præsidenten kan få afgørende magt over, hvilke etiske sager der undersøges, hvilket skaber bekymring om gennemsigtighed i motorsportens styring. Motorsportens øverste organ, FIA, har foreslået omfattende ændringer i sine regler for at begrænse, hvordan ledelsen kan stilles til ansvar for dårlig forvaltning.
Ændringerne, som skal vedtages ved FIA's generalforsamling den 13. december, omfatter blandt andet justeringer af audit- og etikkomitéernes beføjelser.
Disse ændringer vil give FIA-præsidenten og senatspræsidenten en større rolle i behandlingen af etiske klager.
Ifølge dokumenter, som BBC har haft indsigt i, skal fremtidige klager ikke længere vurderes uafhængigt af etikkomitéen, men i stedet ledes af præsidenten for senatet, der selv er en del af præsidentens ledelsesteam.
Kritik rejst efter tidligere sager
Baggrunden for forslagene er en række kontroverser, som har præget FIA i år.
Flere interne undersøgelser har rejst spørgsmål om præsident Mohammed Ben Sulayems rolle i organisationens drift.
Blandt anklagerne er påstande om, at Ben Sulayem skulle have grebet ind i løbsoperationerne under Saudi-Arabien- og Las Vegas-Grand Prix'erne i 2023.
Selv om etikkomitéen tidligere har frikendt ham, skabte processen betydelig uro internt.
Desuden har en tidligere overholdelsesansvarlig rapporteret uregelmæssigheder, herunder brugen af præsidentens budget på 11,1 millioner kroner og afskedigelsen af tidligere CEO Natalie Robyn.
Det medførte, at både auditkomitéens formand og et medlem blev afskediget, hvilket har ført til øget kritik af, hvordan organisationen håndterer interne sager.
Forslaget indeholder også ændringer, der fratager auditkomitéen retten til at foretage selvstændige undersøgelser af finansielle spørgsmål uden præsidentens godkendelse.
Forslaget møder bekymring
Ændringerne har vakt bekymringer blandt kritikere, der hævder, at det vil gøre det vanskeligere at afsløre potentielle uregelmæssigheder.
Hvis reglerne vedtages, vil præsidenten og senatspræsidenten i høj grad kontrollere hinandens skæbne i tilfælde af klager, hvilket kan reducere gennemsigtigheden i organisationen.
FIA har nægtet at kommentere forslagene, men understreger behovet for at sikre fremtidig tillid til organisationen.
Ændringerne forventes at koste omkring 4,8 millioner kroner og blive præsenteret i starten af 2025, hvor en dybdegående undersøgelse af hele sagsforløbet vil blive gennemført.
Denne udvikling kommer på et tidspunkt, hvor FIA allerede er presset af omfattende ledelsesudskiftninger og interne konflikter, hvilket kan få betydelige konsekvenser for organisationens fremtidige omdømme.