FIA har truffet en hurtig og kontant beslutning om at lukke et hul i reglementet omkring fleksible bagvinger.
Det er en ændring, der kan give en stor fordel for særligt ét hold.
Mens McLaren, Ferrari og Mercedes har udnyttet fleksible vinge-designs til at optimere deres bilers balance og hastighed, har Red Bull haft sværere ved at drage nytte af denne teknologi i den nuværende æra.
De nye strammere regler træder allerede i kraft til det kinesiske Grand Prix, som køres i weekenden. Den nye regel kan betyde, at Red Bull nu får en fordel i kampen om verdensmesterskabet.
Red Bull har i længere tid været frustreret over, at FIA har tilladt konkurrenterne at benytte aerodynamiske fleksibiliteter for at forbedre bilernes balance og tophastighed.
Teknisk direktør Pierre Wache har tidligere udtalt, at Red Bull i de første to år af ground effect-æraen havde fundet en måde at balancere bilen uden at ty til fleksible vinger, mens rivalerne senere begyndte at udnytte disse smuthuller til at indhente og overgå dem.
Med den nye regelændring, der reducerer bagvingernes tilladte fleksibilitet, kan Red Bull nu ånde lettet op.
En kilde fra teamet udtalte kort og præcist: "Jo stivere vinger, desto bedre for os." Det skriver The Race.
Normalt giver FIA teams en længere overgangsperiode til at tilpasse sig nye tekniske reguleringer, men denne gang er beslutningen kommet uden varsel.
Med blot fem dages forberedelse før det kinesiske Grand Prix har FIA signaleret, at de ikke længere vil tolerere, hvad de mener er en udnyttelse af reglementet.
Det var under det australske Grand Prix, at FIA intensiverede sin overvågning af bagvinger ved at bruge ekstra onboard-kameraer og gennemføre yderligere load-tests i garagerne.
Selvom ingen biler blev fundet ulovlige, har FIA vurderet, at gråzonen var blevet udnyttet til et punkt, hvor en hurtig regelstramning var nødvendig.
Fra og med Kina vil bagvingernes fleksibilitet blive begrænset endnu mere – fra en tidligere tolereret bevægelse på 2 mm til blot 0,75 mm denne weekend, og 0,5 mm i fremtidige løb.
De nye restriktioner er ikke rettet mod ét specifikt team, men de rammer bredt i feltet, især Ferrari og McLaren, som ifølge Red Bull har fået størst fordel af "mini-DRS"-effekten.
Fleksible bagvinger handler nemlig ikke kun om højere tophastighed. De gør det også muligt at køre med mere downforce uden at miste for meget fart på langsiderne, hvilket giver bedre greb i sving og optimeret dækslid.
Mens McLaren dominerede i Australien, bliver det spændende at se, om denne regelændring vil påvirke feltets styrkeforhold i Kina.
Selv små forskelle i aerodynamik kan få en stor betydning i en sæson, hvor marginaler afgør både pole positions og sejre.
Selvom Red Bull ikke fik gennemført sine ønskede restriktioner på fleksible frontvinger før sæsonstart, kan teamet nu glæde sig over, at FIA hurtigt har lukket bagdøren for rivalernes bagvinge-tricks.
Det store spørgsmål er nu, om McLaren, Ferrari og Mercedes vil miste terræn, og om Red Bull kan genvinde deres fordel.
Med et stærkt comeback i Australien efter en skuffende vintertest, og nu med en regelændring i deres favør, kan det kinesiske Grand Prix blive et tidligt vendepunkt i titelkampen.