For blot to år siden lignede
Aston Martin et af de mest lovende teams i Formel 1.
I 2023-sæsonens første fem løb havde de allerede sikret fire podieplaceringer og scoret 102 point – kun Red Bull var bedre.
Spoler vi frem til 2025, og de samme fem løb har givet beskedne 10 point. Et kollaps i performance, der hverken kan eller bør ignoreres.
Aston Martin har allerede blikket rettet mod 2026 og det nye tekniske reglement, som skal bane vejen for en ny æra. Men selvom holdet forbereder sig på fremtiden, kan 2025 ikke reduceres til et overgangsår – i hvert fald ikke uden konsekvenser.
Holdets struktur er stadig under opbygning, og adskillige ingeniører og nøglepersoner er først for nyligt trådt ind ad døren. Den nødvendige synergi er endnu ikke skabt.
Nedslående statistikker
Alligevel er de tidlige statistikker fra 2025 nedslående. Gennemsnitligt har Aston Martin kun forbedret sig med to og en halv tiendedel af et sekund sammenlignet med 2024 – hvilket gør dem til det mindst forbedrede team på gridden.
Selv Red Bull, som allerede dominerede sidste år, har fundet seks tiendedele. Kun i Australien undgik Aston at være sidst på forbedringslisten – og det skyldes snarere Haas’ problemer med “bouncing” end Aston Martins styrke.
I Saudi-Arabien blev billedet endnu tydeligere. Her var AMR25 den eneste bil, som ikke kunne slå sin egen omgangstid fra 2024, og den var faktisk et halvt sekund langsommere end året før, trods varmere temperaturer og blødere dæk.
Det er ikke blot alarmerende – det er et varsel om en lang og frustrerende sæson.
Problemerne bunder i det, der skulle være løsningen.
Efter AMR23’s succes i 2023 – med stærk performance i lavhastighedssving men svaghed på langsider og i højhastighedssving – forsøgte Aston Martin at balancere bilen bedre i AMR24.
Den blev hurtigere i lige linje og fik bedre greb i hurtige sving, men mistede sin styrke i de langsomme sektioner.
Gået tilbage til rødderne
I 2025 har man forsøgt at gå tilbage til rødderne med AMR25 og satse på forbedret low-speed performance og mere stabil frontende via en redesignet frontvinge. Men Alonso sagde det klart i Jeddah:
- De første fire løb var de langsomme sving vores største svaghed.
Dermed er bilen ikke blot ubalanceret – den er ineffektiv i netop det område, der skulle være dens styrke.
I jagten på mere aerodynamisk downforce er bilen blevet overfølsom. Nogle nye dele blev allerede i starten af sæsonen droppet til fordel for ældre komponenter, fordi de ikke kunne balanceres korrekt. Resultatet?
Aston Martin har måtte skifte mellem to gulvdesigns afhængigt af banetypen – et til langsomme baner, et andet til hurtige.
Aston Martin erkender problemerne
Det er hverken praktisk eller konkurrencedygtigt i en sæson, hvor stabilitet og kontinuerlig udvikling er afgørende.
Teamchef Andy Cowell erkender udfordringerne:
- Kan vi få mere ud af bilen? Ja, det tror jeg. Nok til at vinde løb? Nej. Men vi kan presse fremad.
Hans fokus er rettet mod at udnytte teamets nye faciliteter – især den nye vindtunnel, som trådte i funktion ved det australske Grand Prix. Der skal skabes grundlag for fremtiden, men nutiden lider.
Tilføjelsen af
Adrian Newey til teamet har skabt håb blandt fans og analytikere. Men Cowell understreger, at Newey ikke vil have direkte indflydelse på 2025-bilen.
Hans rolle bliver i stedet at forme processerne og værktøjerne, der skal gøre Aston Martin til en mesterskabskandidat i 2026 og frem.