Et simpelt spørgsmål fra Hamilton skabte stor opmærksomhed. Men ifølge Vasseur er der ingen grund til at læse for meget ind i tavsheden på teamradioen.
Der var store forventninger til Lewis Hamiltons første sæson i
Ferrari, men den er ikke gået helt som håbet indtil videre.
I Monacos smalle gader fik frustrationerne over teamets kommunikation og strategi igen luft.
Efter en kvalifikation præget af en straf og en løbsdag uden dueller havnede den syvdobbelte verdensmester i en underlig radioudveksling.
En tilsyneladende forvirret Hamilton afslørede efter løbet, at han ikke helt forstod beskederne fra sin race engineer, Riccardo Adami.
Derfor havde han spurgt Adami, om han var sur på ham, men han blev mødt af tavshed.
Radiotavshed og misforståelser
Situationen opstod omkring løbets 17. omgang, hvor Adami sagde til Hamilton: “Pres nu. Det her er vores løb.”
Det fik briten til at tro, at han var med i kampen om podieplaceringerne, og han brugte ifølge eget udsagn dækkene mere end nødvendigt i jagten på en placering, han reelt aldrig var i nærheden af.
- Jeg vidste ikke, hvad jeg kæmpede for, sagde han efterfølgende til Sky Sports.
Hamilton lå på det tidspunkt i et ingenmandsland på femtepladsen, mere end 30 sekunder bag Max Verstappen og hele 51 sekunder efter vinderen Lando Norris.
Ifølge Sky Sports forklarede Ferraris teamchef Fred Vasseur efterfølgende, at der ikke var tale om vrede eller tavshed i protest fra Adamis side:
. Vi har en aftale om ikke at tale til køreren mellem sving 1 og 3, og når han spørger i det område, må vi vente til tunnelen med at svare, lød det.
Fokus flyttes mod Barcelona
Monaco blev endnu et løb, hvor Ferrari og Hamilton måtte nøjes med marginaler.
Med Charles Leclerc på podiet og Hamilton isoleret på femtepladsen havde teamet både grund til tilfredshed og frustration.
Weekendens Grand Prix i Barcelona bliver nu afgørende, ikke mindst fordi FIA’s nye tekniske direktiv træder i kraft her.
Som Vasseur bemærkede, er der ingen tegn på splid mellem Hamilton og teamet. Men det er tydeligt, at kommunikationen mellem føreren og ingeniørerne stadig kræver finjustering, særligt i en sæson hvor hver detalje tæller.
Om Ferrari kan rette op på samarbejdet og hente den nødvendige fart kommer måske til at stå klart i Spanien.