Lewis Hamilton har længe efterlyst det rette samspil mellem bil og kører i sin første sæson for
Ferrari.
I søndagens
Emilia Romagna Grand Prix ved Imola fandt han endelig noget, der mindede om fortidens gnist.
For første gang siden sin sejr i sprintløbet i Kina, følte den syvdobbelte verdensmester sig virkelig "ens med bilen" – et samspil, han tilskriver flere afgørende opgraderinger på Ferrari-raceren.
Trods en startplacering som nummer 12 på gridden fik Hamilton det optimale ud af løbet via en kombination af god strategi og vovet dækhåndtering.
Han åbnede løbet på de hårde dæk og blev længe ude, hvilket gav ham mulighed for at skifte til mediums under en virtuel safety car efter Esteban Ocons exit.
Senere skiftede han endnu engang til friske hårde dæk under en fuld safety car forårsaget af Kimi Antonelli og i den afsluttende fase lagde han et markant pres på Oscar Piastri i kampen om podiepladsen, som han til sidst blot var 1,3 sekunder fra at indhente.
Følte synergi med bilen
Fjerdepladsen blev dermed ikke bare hans bedste grand prix-resultat i rødt, men også et tydeligt tegn på, at Hamilton og Ferrari endelig har fundet et teknisk og strategisk ståsted, som rækker længere end blot et enkelt løb.
- Strategien var fantastisk. De tog de rette beslutninger og lavede ingen fejl. Bilen føltes som i Kina - jeg følte virkelig den synergi igen, udtalte Hamilton efter løbet.
Han understregede desuden, at det forbedrede set-up var nøglen til forvandlingen.
For første gang i flere løb kunne han mærke, at teamet havde ramt noget rigtigt, og han antydede, at det kun var en dårlig kvalifikation, der forhindrede ham i at kæmpe direkte med om podiet.
- Hvis vi havde kvalificeret os højere, ville vi have kæmpet for en podieplads, hvilket jeg ikke troede var muligt før løbet.
Mindede om gokart-tiden
Hamiltons glæde over at kæmpe sig op gennem feltet var ikke til at tage fejl af.
Han sammenlignede følelsen med sine første år på Rye House-kartbanen og fremhævede den emotionelle værdi ved at overhale og kæmpe sig frem i stedet for blot at forsvare en føring.
- Det er en så meget bedre følelse end at starte og slutte som nummer ét.
Ferraris forbedringer kommer på et kritisk tidspunkt, hvor både Charles Leclerc og Hamilton har kæmpet med at matche Red Bull og McLaren på løbsdagen.
Men efter præstationen på Imola tyder meget på, at teamet har fundet en løsning, der kan blive en gamechanger for Ferrari.