lewis hamilton

"P-ingensteder": Hamilton og Ferrari i kæmpe problemer på hjemmebane

Formel 1maj 18 , 13:38
Lewis Hamiltons debut foran de passionerede tifosi på Ferrari-hjemmebanen i Imola blev alt andet end den fejring, både han og fansene havde håbet på.
Den syvdobbelte verdensmester missede Q3 og skal starte som nummer 12 til søndagens Grand Prix, mens holdkammeraten Charles Leclerc starter lige foran som nummer 11.
En placering, der rammer stoltheden hos et hold som Ferrari – især på hjemmebane.
Hamilton lagde ikke skjul på sin skuffelse og beskrev følelsen efter kvalifikationen som “knust”.
Bilen føltes rigtig
På trods af en opsætning, der ifølge ham selv føltes rigtig, og et godt samspil mellem bremser og balance, kunne SF-25’eren ganske enkelt ikke matche farten hos rivalerne, særligt Max Verstappen og Red Bull.
- Vi kan bare ikke matche det tempo, han [Verstappen] kører med gennem sving 2 og 3, forklarede Hamilton.
Han bemærkede desuden, at bilen ikke fik det forventede greb, selv med nye bløde dæk til sidst i Q2 – en nøglesituation, der betød exit fra top-10.
Leclerc var heller ikke mild i sin bedømmelse.
Han kaldte Ferrari “P-ingensteder” – en bemærkning, der understreger, hvor langt holdet føler sig fra konkurrenterne.
- Der er ikke nok performance i bilen, sagde han til Sky F1, og tilføjede, at det ikke er muligt at udføre mirakler, når grundlaget i bilen ganske enkelt ikke er til stede.
Han blev også hørt over teamradioen udbryde “Åh Gud”, da han fik sin placering oplyst. Et klart udtryk for den frustration, som også kunne mærkes i hans senere udtalelser.
Hvad kan man forvente af Ferrari på Imola?
Det er en hård realitet for Ferrari, der havde håbet på at give fansene noget at fejre i det første løb med Hamilton som en del af holdet.
SF-25’en har tydeligvis ikke taget det nødvendige skridt frem i forhold til konkurrenterne, og det sætter pres på både teknikere og førere i det travle program frem mod sommerens klassiske løb.
Selvom både Hamilton og Leclerc lover at kæmpe hårdt i søndagens løb, er det tydeligt, at der ikke er meget at hente uden fundamentale forbedringer i bilens præstation.
For nu må Ferrari acceptere en virkelighed, hvor man ikke længere blot kan appellere til historien og fansenes passion – performance er nøglen, og den mangler lige nu.
Mest læste

Mest læste