Der var én, der ikke købte McLarens fart. Nu forklarer Helmut Marko, hvad han så – og hvorfor han aldrig troede på det, alle andre frygtede. Der var mange, der troede, de havde set det hele, da
McLaren kørte fra alt og alle i tredje træning op til kvalifikationen i
Saudi-Arabiens Grand Prix.
Holdets fart lignede noget, konkurrenterne ikke kunne hamle op med – over seks tiendedele hurtigere end George Russell i Mercedes og mere end et sekund foran
Max Verstappen i
Red Bull. Favoritværdigheden virkede fastslået.
Men i kvalifikationen vendte billedet. Med kun en hundrededel af et sekund slog Verstappen McLarens
Oscar Piastri og sikrede sig en pole position, som næsten ingen havde regnet med.
Det fik straks Red Bulls tekniske bagland til at reagere – især Helmut Marko.
Ifølge PlanetF1 lagde Marko ikke fingre imellem, da han efter kvalifikationen talte til tyske Sky Sports.
- McLaren bluffede kraftigt i FP3 og kørte med meget lidt brændstof, udtalte den erfarne Red Bull-rådgiver og antydede, at McLaren bevidst havde skabt et falsk billede af deres styrke.
Verstappens vanvittige omgang
Hos Red Bull blev der arbejdet intensivt i kulisserne for at imødegå McLarens fart.
Bilen blev finjusteret op til kvalifikationen, og ifølge Marko var særligt setuppet i det køligere aftenvejr en vigtig faktor:
- Jo køligere, jo bedre kører bilen – og setuppet var det rette."
Verstappen kørte en taktisk perfekt kvalifikation, hvor han med hjælp fra race engineer Gianpiero Lambiase valgte at dele sine forsøg op.
Under en rød flags-periode, forårsaget af
Lando Norris’ uheld, valgte Red Bull at sende Verstappen ud med brændstof til to omgange.
Først én omgang med brugte dæk som forsikring – og derefter én på friske dæk. Den sidste blev afgørende.
Marko kaldte hollænderens omgang "enestående", selv om han mistede tid i anden sektor:
- Den sidste kurve var utrolig, lød det.
For en bil, der har kæmpet i længere stints, kan en pole position dog gøre en stor forskel.
Startplaceringen kan blive afgørende i tæt felt
Spørgsmålet er nu, om pole position er nok til at sikre Verstappen sejren i søndagens løb.
Red Bull har hidtil i sæsonen været udfordret over længere distancer, hvor McLaren og Ferrari har haft bedre dækstyring og stabilitet.
Men Marko understregede, at det at starte forrest giver en klar fordel:
- "Hvis du starter først og har ren luft foran dig, bliver livet meget lettere.
Om RB21’eren er god nok til at holde McLaren og co. bag sig hele løbet, er endnu uvist – men kvalifikationen viste, at Red Bull stadig har tricks i ærmet.