McLaren har i 2025-sæsonens første del fremstået som Formel 1-feltets uofficielle referencepunkt – og måske også gåden, som konkurrenterne desperat forsøger at løse.
Med Oscar Piastri og Lando Norris i spidsen har teamet ikke blot domineret løbene, men skabt en mystik omkring deres overlegne dækstyring, som nu har fået rivalerne til at rasle med kæderne.
Mercedes'
George Russell beskriver det ligefrem som "hemmeligheden, alle forsøger at afsløre."
McLaren MCL39 har vist sig som feltets mest konsistente racer, især i varme forhold – som set under Miami Grand Prix, hvor teamets to kørere kørte 30 sekunder foran nærmeste forfølger, netop George Russell.
Bruger McLaren ulovlige metoder til at køle dækkene?
Det, der adskiller McLaren fra konkurrenterne, er ikke bare rå fart, men en enestående evne til at holde dækkene i det rette temperaturvindue – et af de mest kritiske elementer i moderne F1-performance.
Oscar Piastri forklarede det selv efter Miami:
- Det her var det første rigtig varme løb i år, og jeg tror, det hjalp vores tempo. I varme forhold bliver dækhåndtering endnu vigtigere, og det har været en af vores styrker.
I frustration over McLarens dominans mistænkte Red Bull, at holdet anvendte ulovlige metoder til at køle deres dæk – nærmere bestemt ved at injicere vand i dækkene via bremsesystemet, hvilket er strengt forbudt.
Red Bull fremviste angiveligt termiske billeder, der skulle vise kolde zoner på McLarens bagbremser, men FIA undersøgte sagen og konkluderede, at McLarens kølesystem var fuldt lovligt.
Den undersøgelse fjerner en del af spekulationerne – men efterlader stadig spørgsmålet: Hvordan gør de det?
"Hemmeligheden ligger i dækkene"
Et nyt teknisk direktiv, der begrænser fleksibiliteten af bilernes frontvinger, træder i kraft ved Spaniens Grand Prix.
Men ifølge Russell vil det ikke påvirke McLaren:
- Hemmeligheden ligger i dækkene – ikke i noget, der påvirkes af de nye regler.
Han erkender, at Mercedes ganske enkelt ikke har fundet samme balancepunkt og tvivler på, at kommende opgraderinger kan ændre det.
- Vi blev slået med over 10 sekunder i Kina, som var vores bedste weekend. Når McLaren har deres bedste weekend, slår de os med 40.
Trods mistanker og rygter har McLaren stået fast: deres resultater er et produkt af hårdt arbejde og teknisk finesse.
Teamets balance mellem kvalifikationspace og racetempo har ramt et sjældent højt niveau – og dækkene er den ubestridte nøgle.
Mens Red Bull og Mercedes kæmper for at forstå og efterligne, ser McLaren ud til at have fundet opskriften på både fart og holdbarhed.