Sebastian Vettel Mark Webber

Husker du? Dengang Red Bull havde samme interne kamp som McLaren

Formel 1maj 01 , 17:17
Det begyndte som en kamp om sekunder, men blev hurtigt til et spil om respekt, taktik og titler.
Formel 1-sæsonen 2010 står for mange som et af de mest intense år i sportens moderne æra – ikke blot på grund af dysten mod Ferrari og McLaren, men på grund af det, der foregik internt hos Red Bull.
Sebastian Vettel og Mark Webber var dengang jævnbyrdige på fart, men milevidt fra hinanden i mentalitet.
Det hele kulminerede under kvalifikationen i Suzuka, hvor blot 68 tusindedele af et sekund adskilte dem – og på løbsdagen blev det tyskeren, der løb med sejren.
Det var ikke en klassisk duel mellem erfaring og ungdom. Webber havde netop fået karrierens første vinderbil i hænderne, mens den dengang 22-årige Vettel – opvokset i Red Bulls juniorprogram – kom brasende ind med både talent og opbakning i ryggen.
Ifølge Autosport.com mindede det mere om en kold krig end direkte fjendskab, men spændingerne var ikke til at tage fejl af.

Vingeskandaler, ordkrig og iskold strategi

Ét øjeblik står som det mest ikoniske i deres interne kamp: Tyrkiet 2010.
Her kolliderede de to Red Bull-kørere i høj fart, og selv om det var Vettel, der fysisk rørte bilen, var det Webber, der fik skylden – i hvert fald hvis man spurgte Helmut Marko.
Netop den episode satte gang i spekulationerne om ulige behandling, især da Vettel ved Silverstone fik tildelt Webbers foretrukne frontvinge efter en træningsskade.
Alligevel lykkedes det teamchef Christian Horner og designchef Adrian Newey at holde sammen på projektet.
Horner insisterede på ligebehandling og sagde, at begge kørere stadig var i spil til mesterskabet.
Autosport.com skriver, at man i kulissen dog godt kunne have ønsket sig, at én af kørerne havde trukket lidt fra – ikke mindst fordi en føring på 25 point (svarende til godt 3,5 millioner kroner i præmiebonus pr. løb) kunne have givet teamet ro til at prioritere strategisk.
Da mesterskabet nåede sit klimaks, havde Webber tabt momentum. Han crashede i Korea, blev slået i Brasilien og blev taktisk overmatchet i Abu Dhabi.
Resultatet var, at Vettel blev verdensmester med fire point ned til Fernando Alonso, mens Webber måtte nøjes med tredjepladsen.

Fællestræk og forskelle med McLaren

I dag, i 2025, står McLaren over for en lignende dynamik mellem Lando Norris og Oscar Piastri. Begge unge, begge hurtige – og begge sultne. De deler team, men ikke nødvendigvis ambitioner. Parallellerne til Vettel/Webber i 2010 er til at få øje på: to kørere, der kæmper om det samme, men med vidt forskellige positioner i teamets hierarki.
Men det er værd at huske, at Red Bull-duellen i 2010 ikke ødelagde holdet – den skabte en verdensmester.
Det krævede dog is i maven, både fra ingeniører og ledelse, og en vis portion pragmatisme fra begge kørere.
I Red Bulls tilfælde blev det begyndelsen på en æra domineret af Vettel, der vandt fire verdensmesterskaber på stribe.
I McLarens tilfælde står det stadig åbent, men historien viser, at når to kørere på samme team kæmper med millimeter som våben og VM som målsætning, er det både teamet og fansene, der holder vejret i spænding.
Mest læste