Kontrakten løber langt ud i fremtiden, men usikkerheden begynder at presse sig på.
Max Verstappen sidder på toppen af Formel 1-verdenen med fire verdensmesterskaber i bagagen og en kontrakt med
Red Bull, der løber helt frem til udgangen af 2028.
Alligevel taler hele paddocken igen om hans fremtid. Hvorfor? Fordi kontrakter i F1 ikke altid er det, de ser ud til at være på papiret.
Verstappen har nemlig flere kendte exit-klausuler – og en af dem kan aktivere en hurtig flugt allerede ved udgangen af denne sæson.
Snakken fik nyt liv under weekendens Grand Prix i Saudi-Arabien, hvor Red Bulls svingende form endnu en gang blev udstillet.
Verstappen sikrede sig ganske vist en pole position og sluttede som nummer to, men frustrationerne har tidligere været særdeles synlige, når bilen ikke har levet op til hollænderens egne tårnhøje standarder.
Ifølge Sky Sports har usikkerheden rod i, at Verstappen tidligere har haft mulighed for at forlade Red Bull, hvis teamrådgiveren Helmut Marko blev skubbet ud – en situation, der næsten opstod i 2024.
Samtidig peges der på endnu en klausul: Hvis hollænderen ved sommerpausen ligger uden for top 3 i kørermesterskabet, kan han bryde sin aftale.
Og med Red Bulls formkurve, der har været alt andet end stabil, er spekulationerne ikke grebet ud af den blå luft.
Mercedes lurer i horisonten
En af de oplagte destinationer, hvis Verstappen vælger at trykke på flugtknappen, er Mercedes.
Teamchef Toto Wolff har før flirtet offentligt med idéen om at hente hollænderen, og selv om han i øjeblikket forsikrer om, at han er tilfreds med George Russell og det unge stjerneskud Kimi Antonelli, er der ingen, der for alvor tror, han ville takke nej, hvis muligheden bød sig.
Mercedes’ kontraktsituation er desuden interessant: Begge deres nuværende kørere har aftaler, der udløber med udgangen af 2025, og med det kommende regelsæt i 2026 – inklusive ny motor og chassiskonfiguration – kan holdet være godt placeret til et nyt titelangreb.
Verstappen har aldrig lagt skjul på, at han vil sidde i den hurtigste bil, og hvis Red Bull mister fart, kan Mercedes blive attraktiv.
Også Aston Martin nævnes som en mulighed. Teamet har allerede sikret sig Adrian Newey som teknisk frontfigur, og holdet skulle efter sigende være klar til at tilbyde Verstappen en treårig aftale til en værdi af cirka 1,95 milliarder kroner – et beløb, der ville gøre ham til den bedst betalte kører i sportens historie.
Sabbatår, Ferrari eller… Red Bull igen?
Der spekuleres også i mere utraditionelle scenarier. Et sabbatår i 2026 kunne give Verstappen ro og tid til at vurdere markedet, mens andre projekter som Ferrari – især hvis Hamilton takker af efter 2026 – potentielt kunne friste.
Hollænderen har tidligere sagt, at Ferrari må være et “fantastisk team at køre for”, men understregede samtidig, at det vigtigste for ham altid vil være at vinde.
En anden mulighed er, at han bliver – men til nye vilkår. Ved at genforhandle sin kontrakt kan han sikre sig en endnu højere løn end de nuværende cirka 445 millioner kroner om året og samtidig bevare fleksibiliteten med en ét-årig aftale.
Verstappen forsøger dog at undgå at bidrage til rygterne.
- Alle taler om det – undtagen mig, sagde han med et skævt smil i Jeddah. - Jeg fokuserer på bilen og holdet.