Mens
Aston Martin sidste år var en fast gæst på podiet, er 2025-sæsonen begyndt på en markant mere afdæmpet facon.
Teamets canadiske kører,
Lance Stroll, lagde ikke fingre imellem, da han skulle vurdere styrkerne ved den nye AMR25 – eller rettere, det totale fravær af dem.
I et ærligt interview forud for Saudi-Arabiens Grand Prix indrømmede han, at bilen “ikke har nogen reelle styrker.” En usædvanlig, men sigende udmelding i en sport, hvor selvtillid og image normalt plejes minutiøst.
Aston Martin er i skrivende stund nummer syv i konstruktørstillingen, og alle ti point er blevet hentet af Stroll selv.
Hans erfarne holdkammerat Fernando Alonso har til gengæld haft vanskeligheder og udpeget “langsomme sving” som bilens største svaghed – et mønster, der også går igen i Strolls vurdering.
Bremser okay
Selv når man spørger ham direkte om en enkelt styrke, famler han efter svar. Den bedste vending, han kunne finde? “Måske er vi okay i bremsezonen på langsiden.”
AMR25 er ifølge begge kørere svag i både høj- og lavfartskurver – altså to fundamentale områder i F1 – og derfor bliver det svært at finde baner, hvor bilen virkelig kan udnytte noget konkurrencemæssigt forspring.
Stroll nævnte dog Monza som et potentielt lyspunkt, hvor banens karakter kunne passe bedre til bilens nuværende egenskaber.
Med den britiske designguru
Adrian Newey nu som en del af Aston Martins tekniske ledelse, kunne man tro, at han ville blive sat til at rette op på AMR25’s problemer. Men sådan forholder det sig ikke.
Newey kigger kun på 2026-bilen
Teamchef Andy Cowell har gjort det helt klart, at 100 procent af Neweys tid er allokeret til biludviklingen for 2026 – en sæson, der markerer et reguleringsmæssigt skifte med lettere biler, nye motorer og bæredygtige brændstoffer. Og det er netop der, Aston Martin vil investere sine ressourcer.
Det giver strategisk mening. Den nuværende bil er ifølge Alonso blot en fortsættelse af sidste års model – og som han udtaler:
- Resultaterne i år er ikke meget anderledes end i Abu Dhabi sidste år.
Derfor giver det kun begrænset værdi at kaste kræfter efter en sæson, hvor marginalerne alligevel ikke synes at være på holdets side.
Trods de nuværende vanskeligheder er optimismen ikke helt forduftet i Silverstone-lejren.
Det nye vindtunnelprojekt er i gang, Honda står klar som motorpartner i 2026, og med Newey ved roret for det tekniske design, håber teamet at lægge grundstenene til en ny æra – én hvor Aston Martin ikke blot kæmper for point, men for sejre.