Maranello-holdet arbejder i højeste gear, men er der stadig håb for 2025-satsningen, eller er ambitionerne allerede på vej et andet sted hen?
Ferraris 2025-sæson i Formel 1 er kommet skævt fra start. Bortset fra et enkelt lyspunkt – en tredjeplads i Saudi-Arabien på en bane, der syntes at passe SF-25’en godt – har Maranello-holdet kæmpet med en frustrerende mangel på stabilitet.
I gennemsnit har
Ferrari kun været fjerdehurtigst i kvalifikationerne, og i løbene har
Charles Leclerc kun momentvis været tæt på fronten.
Teamchef Fred Vasseur sagde efter løbet i Jeddah, at forskellen på kvalifikations- og løbstempo stadig er vanskelig at forklare.
Selv om Leclerc kunne matche Max Verstappens tempo over de sidste 35-40 omgange, så opstår problemerne allerede i starten, hvor et svagt kvalifikationsresultat betyder tabte sekunder fra første omgang.
Lewis Hamilton har haft det særligt svært. SF-25’eren, der i højere grad passer Leclercs aggressive stil, har ikke givet briten nogen fornemmelse for bilens bagende, hvilket får ham til at kæmpe med understyring i svingene.
Opgraderinger med begrænset effekt
Ferrari introducerede deres første opgraderingspakke i Bahrain med en ny gulvprofil, der skulle forbedre den aerodynamiske effektivitet og høje hastigheds-downforce.
Men pakken, der ifølge The-Race.com var planlagt allerede inden sæsonstart, var ikke skabt for at afhjælpe SF-25'ens grundlæggende bagproblemer, som var tydelige i sæsonens første løb.
Vasseur var forud for Saudi-Arabiens Grand Prix ikke synderligt optimistisk om flere nært forestående opgraderinger.
Kilder fortæller, at der heller ikke er store ændringer på vej til hverken Miami eller Imola.
Ferraris udfordringer bunder i en ekstremt smal opsætningsmæssig arbejdsmargin, hvor små ændringer har store konsekvenser for bilens adfærd.
Hamiltons kamp for at tilpasse sig bilen har blotlagt SF-25’ens skrøbelige balance, mens Leclercs aggressive stil har gjort det muligt for ham at maskere nogle af bilens svagheder.
Ikke desto mindre fremstår de seneste ændringer som lappeløsninger snarere end egentlige gennembrud.
Fokus på fremtiden
Trods den udfordrende start har Ferrari endnu ikke skrottet projektet.
Der arbejdes fortsat aktivt på at forbedre SF-25’eren med blandt andet en ny bund, der skal sikre højere downforce selv ved større frihøjde – et vigtigt skridt, da bilen i øjeblikket taber meget vejgreb, når højden øges for at undgå slid på plankerne.
Arbejdet på 2026-raceren fortsætter parallelt, men der er ingen panik på Maranello-holdet. Ingen taler endnu om en ’Plan B’.
I kulisserne håber ingeniørerne, at målrettede opdateringer og optimeringer i vindtunnel og CFD-simuleringer kan bringe SF-25 tættere på konkurrenterne.
Desuden kan en kommende teknisk direktivændring fra FIA – rettet mod fleksible forvinger – ændre spillets regler.
Det forlyder, at især McLaren kan blive ramt, hvilket potentielt kan skubbe Ferrari længere frem i feltet.
Dog spekuleres der i, om Maranellos egne konstruktioner også har udnyttet lignende tekniske gråzoner.