kevin magnussen

Kevin Magnussen fortryder et 'nej' til Christian Horner: Kostede Red Bull-sæde

Formel 1dec. 21 , 23:23

I en afgørende sæson blev en fristende mulighed lagt på bordet, men med en enkelt beslutning blev døren til en potentielt stor fremtid lukket.

Kevin Magnussen, der netop har kørt sit sidste Formel 1-løb efter Abu Dhabi Grand Prix 2024, reflekterer nu over karrierens højdepunkter og udfordringer.

En af de mest markante fortrydelser handler om en beslutning fra 2018, der muligvis kostede ham en plads hos Red Bull Racing.

Det år leverede Magnussen solide præstationer for Haas, blandt andet to femtepladser, hvilket vakte interesse hos Ferrari.

Han blev inviteret til at køre i Ferraris simulator og mente, at han måske var i spil til en førstekørerplads, da Charles Leclerc havde fået en langsom start på sin rookie-sæson med Sauber.

Men efter en stærk afslutning på sæsonen fra Leclerc, forsvandt Ferraris interesse, og Magnussen hørte ikke noget fra dem igen.

“Jeg ved ikke, hvor tæt jeg var på det, men hvis Charles havde haft en dårlig sæson hele vejen igennem, tror jeg, at jeg kunne have været én af de kørere, de overvejede,” fortæller Magnussen.

Afslag til Toro Rosso – en tabt chance

Samtidig opstod der en overraskende mulighed hos Red Bull, da Daniel Ricciardo valgte at forlade teamet for at skifte til Renault.

Magnussen udtrykte hurtigt sin interesse for sædet, men Red Bulls teamchef Christian Horner tilbød i stedet en plads på deres juniorhold, Toro Rosso. Magnussen afslog tilbuddet.

I et interview med Autosport indrømmede Magnussen senere, at det var en fejl:

“Christian sagde, at der ikke var noget ledigt hos Red Bull, men at vi kunne tale om Toro Rosso. Jeg svarede: ‘Nej tak, det er ligemeget,’ men det burde jeg nok have gjort.”

Som Planet F1 påpeger, blev Toro Rosso en afgørende platform for Red Bulls kørere.

Pierre Gasly fik Ricciardos plads efter en kort periode på Toro Rosso, men blev snart udskiftet med Alex Albon, der også startede på Toro Rosso.

“Den, der fik Toro Rosso-sædet, endte hos Red Bull,” reflekterede Magnussen og erkendte, at afvisningen kostede ham muligheden for at køre for et af sportens mest succesfulde teams.

Taknemmelighed og nye udfordringer

Selv om Magnussen aldrig nåede toppen af Formel 1 med et hold som Red Bull eller Ferrari, ser han tilbage på sin karriere med stolthed.,

Hans sidste løb for Haas blev præget af uheld, herunder en langsom pitstop og en kollision med Valtteri Bottas, men Magnussen sikrede sig løbets hurtigste omgangstid.

“De sidste tre år har været en udfordring, men også et privilegium,” sagde Magnussen efter sit sidste løb.

Nu retter den 32-årige dansker blikket mod sportsvognsracing, hvor han har skrevet kontrakt med BMW for at deltage i enten World Endurance Championship eller IMSA SportsCar Championship.

Tanken om, hvad der kunne være sket, hvis han havde taget Toro Rosso-sædet, vil sandsynligvis altid forblive en del af fortællingen om hans karriere.

Mest læste

Mest læste