Cadillacs kommende entre i Formel 1 er alt andet end beskeden.
Med et budget på omkring én milliard dollars og et set-up, der spænder over både USA og Storbritannien, gør den amerikanske bilgigant klar til at markere sig i verdens mest prestigefyldte motorsportsserie.
Målet er klart for
Cadillac.
Man vil ikke blot deltage, men sætte et amerikansk aftryk på Formel 1 i et projekt, der beskrives som "at sende en mand på månen".
Holdet arbejder allerede ud fra en base i Fishers, Indiana, hvor et imponerende 37.000 kvadratmeter stort anlæg skal danne rammen om holdets operationer.
Fra 2026 sættes det hele i gang med Ferrari-motorer, indtil Cadillacs egen power unit forventes klar i 2029.
I mellemtiden bygges både teamstruktur og infrastruktur op med høj hast, og man er allerede over 300 ansatte.
En hidtil uset satsning
Projektet blev officielt godkendt af FIA i marts 2025 efter en 764 dage lang ansøgningsproces.
Men Cadillac begyndte arbejdet langt tidligere, og længe før man vidste om man ville blive optaget.
Graeme Lowdon, teamets projektleder og tidligere Manor F1-boss, beskriver perioden som ekstremt intens:
- Vi havde aldrig vished. Man laver en konstant balancegang – og det handler ikke kun om penge. Folk forlader sikre jobs, og det forpligter.
Cadillacs ambition er at skille sig ud fra andre hold.
- Vi gør det anderledes end Haas, Mercedes eller Ferrari. Mangfoldighed er en styrke, siger Lowdon og sammenligner Formel 1 med OL:
- Man kan ikke kalde det verdens bedste sport uden verdens bedste deltagere.
Drømmen om amerikansk dominans
Cadillac bliver den første reelle amerikanske fabrikssatsning i Formel 1 siden Ford-æraen.
Indtil videre har USA kun været repræsenteret gennem hold som Haas, men nu kommer der en aktør med både historik og ressourcer.
Lowdon fremhæver mærkets 120 år lange arv og erfaring fra sportsvognsracing som fundamentet for deres F1-vision:
- Cadillac har innovation og ingeniørkunst i blodet. F1 er den ultimative platform.
Projektet er også tæt forbundet med amerikansk sportskultur og underholdning.
Liberty Medias ejerskab af Formel 1, Netflix-serien Drive to Survive, løb i Las Vegas og Miami og Brad Pitts F1-film har bragt sporten tættere på det amerikanske publikum.
Cadillacs tilstedeværelse skal fuldende fortællingen og give det amerikanske publikum et hold, de kan eje, mener Lowdon.
Spørgsmålet om kørere
Flere navne er i spil til Cadillacs første sæson. Valtteri Bottas, Sergio Perez, Mick Schumacher, Zhou Guanyu og ikke mindst amerikaneren Colton Herta er blandt kandidaterne.
Erfaring og nationalitet spiller begge en rolle, og Lowdon lægger ikke skjul på, at en amerikansk kører vil være en fordel i forhold til fortællingen og publikum.
Cadillac vil være til stede ved årets britiske Grand Prix som observatør, men fra 2026 skal deres biler selv være på gridden.