Lando Norris og McLaren står med et skræmmende potentiale forud for Bahrains Grand Prix, og det kan blive et afgørende øjeblik i Formel 1-sæsonen 2025.
For selvom Max Verstappen kæmpede sig tilbage i mesterskabskampen med en bemærkelsesværdig sejr i Japan, tyder meget på, at McLaren – og især Norris – kan være svære at bide skeer med i ørkenens varme omgivelser.
Efter tre løb er stillingen i mesterskabet tæt: Norris fører med ét point foran Verstappen, og der har været tre forskellige vindere indtil nu – hvilket vidner om en sæson, hvor marginalerne bliver afgørende.
Men ifølge tidligere McLaren-mekaniker og ekspert Marc Priestley er der én faktor, der skubber McLaren foran konkurrenterne i Bahrain: temperaturen.
- Høje temperaturer passer sandsynligvis bedre til McLaren. Det er en truende tendens, fordi de allerede har været hurtige på alle baner i år, siger Priestley.
Hvis McLaren også dominerer i Bahrain, vil det være et klart signal om, at de kan være stærke under alle forhold – fra Europa til Asien og nu Mellemøsten.
Red Bull, på deres side, kæmper med balanceproblemer. Teamet nægter at gå på kompromis med bilens bremseevner for at imødekomme Verstappens præference for en mere balanceret bil, og det har givet hollænderen en ny type udfordring.
Samtidig har simulator-data og den faktiske performance i Japan ikke matchet hinanden, hvilket har sået tvivl om, hvor godt Red Bull egentlig forstår deres bil i år.
Men det ville være en fejl at afskrive Verstappen. Sidste år vandt han Bahrain med 22 sekunder – hele 48 sekunder foran nærmeste McLaren.
Red Bull har historisk haft styr på netop denne bane, og teamet håber, at kombinationen af kommende opgraderinger og en regelændring kan ændre dynamikken i deres favør over de næste par uger.
Dog er McLaren ikke uden sine egne problemer. Intern konkurrence mellem Norris og holdkammerat Oscar Piastri kan vise sig at blive en hæmsko i takt med, at mesterskabspresset stiger.
Teamchef Christian Horner har endda kaldt situationen en potentiel “problemstilling” – en antydning af, at McLaren måske skal til at træffe svære strategiske valg.