Lando Norris’ kvalifikationsproblemer i Bahrain Grand Prix har kastet et interessant lys over det, der normalt ville blive betragtet som en luksusudfordring i motorsportens topklasse.
Det kan være svært, at finde sig til rette i en bil, som ifølge køreren selv "ikke kører, som jeg gerne vil have det."
Norris, der for øjeblikket fører verdensmesterskabet med et spinkelt forspring over Max Verstappen og teamkammeraten Oscar Piastri, har åbent erkendt, at han ikke har det rette flow med McLarens 2025-bil, MCL39.
Men det mest bemærkelsesværdige er ikke selve problemet – det er Norris’ tilgang. Han fralægger sig ikke ansvaret, selvom han indrømmer, at bilen føles forkert.
- Det er mit job – at køre hvilken som helst bil, jeg får, uanset om den er nem eller svær. Og jeg gør det ikke godt nok, lød det ærligt og selvkritisk fra briten.
Han nægter at give bilen skylden, selvom han samtidigt antyder, at bilens karakter ikke harmonerer med hans kørestil.
Særligt frustrerende for Norris er bilens sensitivitet. Han beskriver, hvordan små ændringer – som for eksempel vejrforhold og vind – ødelægger hans fornemmelse for bilen og gør det umuligt at finde stabilitet i præstationerne.
- Jeg kan bare ikke finde ud af, hvordan jeg skal gribe det an. Hver gang jeg prøver noget, virker det i én session, men så er det det forkerte i næste, sagde han.
Mens Norris kæmper med at tilpasse sig, blomstrer Oscar Piastri i samme maskineri. Australieren starter fra pole position til sin 50. Grand Prix-start – en milepæl, der understreger hans hurtige opstigning i Formel 1.
At Norris dermed ikke bare har Piastri som målepunkt, men nu også er afhængig af hans præstationer for at forblive i mesterskabsføringen, sætter endnu mere pres på britens skuldre.
Ironisk nok omtaler Norris MCL39 som “den klart bedste bil,” hvilket på overfladen står i kontrast til hans problemer. Men her bliver Formel 1 psykologisk.
For selv i en bil med objektiv fart, kan subjektiv komfort – eller mangel på samme – gøre forskellen mellem en pole og en midterplacering.
Det bliver nu afgørende, hvordan Norris reagerer. Hvis han formår at justere sin tilgang, kan han cementere sin position som en af sportens mest alsidige kørere.