standard billede til web 42

Tidligere F1-kører vender tilbage som ny pasta-sponsor

Formel 1apr. 12 , 13:10

Det er ikke bag rattet, men i kulisserne, at han gør comeback – og det hele starter midt i ørkenen.

Der var ikke mange, der havde forventet at se Paolo Barillas navn nævnt i forbindelse med Formel 1 anno 2025.

Den 63-årige tidligere Minardi-kører, der i begyndelsen af 90’erne kæmpede for at kvalificere sig til sportens fornemste løb, har trukket sig tilbage fra rampelyset for længe siden.

Men ved weekendens Grand Prix i Bahrain dukkede hans navn op igen – denne gang ikke som fører af en racermaskine, men som sponsor.

Barilla, der i dag er vicebestyrelsesformand i Barilla Group, verdens største pastaproducent, vender tilbage til sporten i en ny kapacitet.

Firmaet, som har rødder helt tilbage til 1877, er blevet officiel partner i Formel 1.

Det betyder blandt andet, at fans og gæster i paddocken nu kan forvente Pasta Bars og Barilla-logoer rundt om banerne, og dermed en kulinarisk tilføjelse til de i forvejen spektakulære løbsweekender.

Et partnerskab krydret med nostalgi

I Formel 1-toppen er begejstringen mærkbar. I en pressemeddelelse udtrykte F1’s CEO Stefano Domenicali stor tilfredshed med samarbejdet og kaldte det “en forening præget af passion og fælles værdier.”

Paolo Barilla repræsenterede i 1989 og 1990 Minardi i 15 Grand Prix-løb. Hans tid i sporten var kort og ikke præget af nævneværdige resultater – bedst blev han nummer 11 i et løb.

Men karrieren bag rattet lagde kimen til en livslang passion for motorsport, som nu har fundet en ny form via sponsoratet.

Barilla nåede kun at kvalificere sig til otte løb i 1990-sæsonen, og efter det spanske Grand Prix blev han erstattet. Men hans arv skulle vise sig at være stærkere uden for banen end i cockpittet.

Pasta, passion og PR i topfart

I dag står Paolo Barilla sammen med sine brødre i spidsen for en virksomhed, der omsætter for flere milliarder kroner årligt.

Med base i Parma og distribution over hele verden er Barilla blevet et globalt symbol på italiensk kvalitet og tradition.

At firmaet nu knytter sig til Formel 1 er ikke blot et PR-stunt – det er en fusion af italiensk passion for fart og madkultur.

Og for Paolo Barilla er det en form for hjemkomst til en sport, der stadig fylder i hans liv. Hvor kørsel engang var hans kald, er det nu forretning, der sætter ham i pole position.

Mest læste

Mest læste