lewis hamilton

Marc Priestly afslører: Denne F1-kører er ligeså komplet som Hamilton

Formel 1maj 02 , 18:23
Når man taler om de mest komplette kørere i Formel 1-historien, falder navnet Lewis Hamilton hurtigt – og med god grund.
Syv verdensmesterskaber, rekordmange pole positions og sejre samt en karriere, der stadig skaber overskrifter.
Men ifølge tidligere McLaren-mekaniker og nuværende ekspert Marc Priestley, deler Hamilton æren med én anden – nemlig Fernando Alonso.
I podcasten The Fast and the Curious reflekterede Priestley over sin tid i McLaren, hvor han arbejdede tæt med flere af sportens største profiler.
Her var det tydeligt for ham, at Alonso og Hamilton stod ud – ikke bare som hurtige kørere, men som fuldendte racerførere.
- Lewis Hamilton og Fernando Alonso er de to mest komplette kørere, jeg nogensinde har arbejdet med, siger Priestley og fortsætter.
- Deres evner bag rattet, deres talent for at få et team til at fungere omkring sig, og deres vedholdende stræben efter succes – det er ingen overraskelse, at de begge stadig kører i dag.
Intens 2007-sæson
Sammenligningen mellem de to er ikke ny, men den får ekstra vægt, når den kommer fra en insider som Priestley, der havde direkte adgang til McLaren-garagen under den intense 2007-sæson.
Her kolliderede Hamiltons debut med Alonsos status som dobbelte verdensmester, og gnisterne fløj.
Men under overfladen havde de to en forbavsende ens tilgang til racerlivet – hvor hver detalje tæller, og hvor mentalt overskud og teknisk forståelse er lige så vigtig som ren fart.
Interessant nok nævner Priestley også andre store navne. Han beskriver Mika Häkkinen som "næsten maskinagtig" i sin søgen efter marginale forbedringer og Kimi Räikkönen som den måske hurtigste mand i sin storhedstid – men ikke den mest komplette.
Det er netop det holistiske billede, der ifølge Priestley løfter Alonso og Hamilton over resten: en kombination af rå talent, arbejdsdisciplin og lederskab.
Hamilton og Ferrari har ikke været det match mange drømte om
Samtidig kæmper Hamilton i 2025 med en ny udfordring: at vænne sig til livet hos Ferrari. Overgangen til SF-25 har været kompleks, især fordi bilens motorbremse og dækhåndtering adskiller sig fra, hvad briten er vant til.
Ifølge rapporter har Ferrari endda bedt ham bremse tidligere, da hans karakteristiske sene opbremsninger overbelaster dækkene og skaber ubalance i udgangene.
Hamiltons ambitioner stopper dog ikke her.
Med skiftet til Ferrari håber han at blive den første kører siden Jack Brabham i 1966 til at vinde et verdensmesterskab i en alder af 40.
Det kræver dog, at Ferrari både leverer i 2025 og bygger en titeludfordrende bil til det nye reglement i 2026.
Mest læste

Mest læste