Det handler om gram, millimeter og snilde – og Verstappen havde i hvert fald én af delene med sig i Shanghai.
Max Verstappen krydsede målstregen som nummer fire på Shanghai International Circuit, tilsyneladende blot endnu et solidt resultat for Red Bull-stjernen.
Men bag det rutinerede smil og de kontrollerede interviews gemte sig en mere teknisk triumf.
I en weekend, hvor både Charles Leclerc og Lewis Hamilton blev diskvalificeret efter løbet, blev Verstappens manøvrer pludselig interessante – og måske endda afgørende.
Det handler ikke kun om at køre stærkt i Formel 1 – det handler også om at tænke klart.
Flere teams kæmpede med marginaler, og det var netop i marginalerne, at løbets virkelige drama udspillede sig.
Leclercs Ferrari vejede ét kilo for lidt. Hamiltons Mercedes havde slidt bundpladen med 0,5 mm mere end tilladt. Det kostede dem begge dyrt: Diskvalifikation og nul point.
Men Verstappen? Han kørte sig fri af den skæbne – muligvis med lidt mere snilde, end de fleste lagde mærke til.
Ifølge The Daily Express bemærkede fans på sociale medier og F1-eksperter en interessant detalje i on-board-optagelser fra Verstappens RB21.
Da løbet var ovre, og bilerne rullede mod pitten, styrede hollænderen pludselig venstre hjulsæt ud i afkørselsområdet – ikke noget dramatisk, men lige præcis nok til at samle græs og jord op på dækkene.
En uortodoks detalje? Måske. Men i Formel 1 er vægt alt. Og når FIA’s tekniske kommissærer vejer bilerne efter løbet, tæller hvert eneste gram.
Kørere bliver som standard bedt om at samle brugt gummi – såkaldte "marbles" – op på deres afkølingsomgang for at sikre, at bilen har nok vægt i parc fermé. Det er ikke nyt.
Men hvor de fleste holder sig til de beskidte linjer på asfalten, gik Verstappen skridtet videre. Og i en weekend, hvor marginalerne var skæbnesvangre, kunne netop det have tippet vægtskålen.
Som én fan skrev på X:
- Verstappen og det beskidte dæk-trick: genialt eller panik? Efter at være blevet P4 i Kina, kørte Max med vilje over græsset før pitten. Et tilfælde? Det tror jeg ikke.
Der er naturligvis ingen garanti for, at Verstappens lille afstikker var det, der sikrede ham en bestået vægtkontrol – men i Formel 1 overlades intet til tilfældighederne.
Pierre Gasly, som også blev diskvalificeret, havde forsøgt sig med det samme trick, men forgæves.
Ferrari mente selv, at det ekstreme dækslid på Leclercs bil var dét, der gjorde udslaget. En én-stops-strategi i høje temperaturer havde simpelthen brændt for meget vægt af.
Det sætter Verstappens manøvre i et endnu skarpere lys. I stedet for at stole på strategien alene, brugte han erfaring og instinkt. Måske også en lille smule kynisme.
Men det er netop den slags detaljer, der adskiller en verdensmester fra resten af feltet.