En detalje undervejs i løbet har fået Red Bulls topfolk til at stille spørgsmål – og det handler ikke om strategien alene.
Kinas Grand Prix 2025 blev alt andet end rutine for Red Bull. På papiret lignede det endnu en weekend, hvor Max Verstappen kunne være med til at dominere med sit vanlige overblik og kompromisløse tempo, men løbet udviklede sig anderledes.
Allerede under kvalifikationen begyndte små sprækker at vise sig – marginaler blev misset, og strategien virkede usædvanligt defensiv.
Selv om hollænderen formåede at holde sig foran i de indledende faser, begyndte tingene at skride, da sikkerhedsbilen blev sendt på banen halvvejs gennem løbet.
Det udløste en kaskade af taktiske beslutninger, som Red Bull – for en gangs skyld – ikke ramte plet med. I stedet begyndte rivalerne at finde momentum.
Efter løbet begyndte spekulationerne at tage fart, især da Red Bulls rådgiver, Helmut Marko, i et interview sendte en indirekte stikpille i retning af teamets stjernekører.
“Det var ikke nødvendigvis strategien, der svigtede os. Nogle gange handler det også om timing og intuition bag rattet,” sagde Marko og lod ordene hænge i luften.
Ifølge Total Motorsport indikerede den erfarne østriger, at Verstappens beslutning om at blive ude én omgang længere, før han pittede, sandsynligvis var udslagsgivende for, at sejren gled Red Bull af hænde.
Det kostede dyrebare sekunder – og i Formel 1 kan blot få sekunder oversættes til millioner.
Konkret vurderes det, at en sejr i Shanghai kunne have indbragt holdet omtrent 3,8 millioner kroner i bonuspoint og eksponering.
I stedet måtte Verstappen nøjes med en tredjeplads og lidt over halvdelen i præmiepenge.
Verstappen er kendt for sine stærke instinkter og evne til at tage hurtige beslutninger under pres – ofte til stor gevinst for Red Bull.
Men netop den selvsikkerhed kan nogle gange skygge for samarbejdet med pitmuren.
I Kinas GP syntes det at være tilfældet.
Det var ikke en katastrofe, men nok til at Helmut Marko, med sin velkendte direkte stil, lod forstå, at det ikke kun var bilens opsætning eller vejrets luner, der spillede en rolle.
Verstappen har uden tvivl klassen og formatet til at komme igen, men episoden i Shanghai står som et sjældent eksempel på, at ikke alt guld skinner i Red Bulls garage.