FIA har ellers strammet reglerne for F1-kørernes adfærd, men
Max Verstappen går fri for denne gang.
Max Verstappen slap for straf efter, at han under pre-season-testene i Bahrain viste sin midterste finger til Williams-junioren
Luke Browning.
Episoden fandt sted i pitlane på testens sidste dag og blev angiveligt udført i sjov mellem de to kørere, der siges at have et venskabeligt forhold.
Hændelsen blev ikke efterforsket af løbsledelsen, hvilket betyder, at den firedobbelte verdensmester næsten med sikkerhed undgår sanktioner.
Dette kommer på trods af, at FIA i 2025 har skærpet sin linje over for upassende adfærd i sporten, især med fokus på sprogbrug og gestikulationer.
Strammere regler skaber debat
I januar blev FIA’s International Sporting Code opdateret med et større fokus på sprog og gestik, hvor enhver handling, der kan opfattes som stødende eller upassende, kan føre til straf.
Reglerne definerer upassende adfærd som "generel brug af sprog (skriftligt eller mundtligt), gestik og/eller tegn, der er stødende, fornærmende, groft, uhøfligt eller krænkende."
Ifølge reglementet kunne Verstappens handling potentielt tolkes som en overtrædelse, hvilket i værste fald kunne have resulteret i en bøde på op til €40.000 (ca. 300.000 kr.).
Flere kørere og teams har kritiseret FIA’s stramning af reglerne, især fordi formuleringerne er vage og åbne for fortolkning.
Tidligere på året fik Hyundai WRC-køreren Adrien Fourmaux en bøde på €10.000 (75.000 kr.) – med yderligere €20.000 (150.000 kr.) i betinget straf – for at bande under et interview.
Verstappen i farezonen med strafpoint
Mens Verstappen slap for straf denne gang, er han stadig i en sårbar position med otte aktive strafpoint på sin superlicens.
Hvis en kører når op på 12 point inden for en 12-måneders periode, resulterer det i en automatisk løbsban.
Med det nuværende antal point kan Verstappen ikke tillade sig mange flere overtrædelser, især ikke dem, der involverer aggressive manøvrer eller kontroversielle episoder på banen.
Hans første strafpoint udløber først den 30. juni, dagen efter Østrigs Grand Prix, hvilket betyder, at han skal navigere de kommende løb uden yderligere forseelser.