gettyimages 2188832391

McLaren-chef: Rivalerne leder de forkerte steder

Formel 1maj 17 , 17:53
McLarens teamchef Andrea Stella mener konkurrenterne leder de forkerte steder.
Mens McLaren fortsætter sin imponerende form i Formel 1-sæsonen 2025, vokser mistanken blandt konkurrenterne om, hvad der egentlig ligger bag teamets overlegne performance, især når det gælder håndteringen af bagdækkene.
Men ifølge teamchef Andrea Stella er konkurrenterne på vildspor.
På det seneste har der været spekulationer om McLarens bremsesystem og dets mulige rolle i at regulere temperaturen på bagdækkene.
Mistanken blev yderligere næret af termiske billeder fra Red Bull under pitstops ved det japanske Grand Prix, som viste køligere baghjul på McLarens biler.
FIA har dog flere gange undersøgt McLarens hjul- og bremsedesign, senest efter Grand Prix'et i Miami, og har fastslået, at alt er inden for reglementet.
Det har lagt en dæmper på den tekniske debat, der i det seneste år også har omfattet rygter om vand i dækkene, fleksible vinger og et såkaldt mini-DRS-system.
Fokus på fundament frem for fiksfakserier
Andrea Stella ser det nærmest som en fordel, at konkurrenterne bruger tid og energi på at analysere løsninger, som i virkeligheden ikke er årsagen til McLarens succes.
– Det er gode nyheder for os, når vores rivaler fokuserer mere på elementer, de tror, findes i vores bil, men som ikke gør. Det betyder, at de ikke bruger tid på at forbedre sig selv, sagde Stella før løbet i Imola.
Han anerkender, at dele som fleksible vinger måske findes på bilen, men understreger, at det ikke er dem, der gør forskellen.
I stedet peger han på en kombination af aerodynamisk effektivitet, affjedringsdesign og mekanisk balance som de virkelige faktorer bag succesen.
– I Formel 1 har jeg lært, at man skal fokusere på sig selv og på fundamentet. Når man bliver for optaget af konkurrenternes løsninger, er det et faresignal. Det bør minde én om at vende tilbage til de basale principper, forklarede han.
Ingen "magisk løsning" – men mange små detaljer
Stella afviser, at McLarens forspring skyldes én enkelt teknisk genistreg.
I stedet er det samspillet mellem flere tekniske valg, herunder hvordan bilen bremses ned og belastningen på bremserne, der giver det samlede resultat.
Han tilføjer, at han gerne ville give det "forkerte svar", så rivalerne blev ledt i den gale retning, men valgte at være ærlig.
Mest læste

Mest læste