lando norris max verstappen

Red Bull jagter McLaren med ny bemærkelsesværdig opgradering

Formel 1maj 16 , 11:37
Red Bull har med præsentationen af en ny aerodynamisk opgradering foran weekendens Grand Prix på Imola kastet endnu en brik ind i det tekniske puslespil i årets Formel 1-sæson.
I centrum står en diskret, men potentielt afgørende tilføjelse: en ekstra turning vane lige under sidepod-indtaget på RB21.
Detaljen blev spottet i pitlane torsdag, og selvom vi ikke har billeder forfra, vurderer den tidligere tekniske chef og nuværende analytiker Gary Anderson, at der sandsynligvis er tale om en buet vane – og netop den form kan spille en vigtig rolle i bilens aerodynamiske effektivitet.
Hvis vanen er buet, vil den nemlig kunne generere en vortex, altså en luftstrøm, der hjælper med at genoplive luften, som bevæger sig over den øverste del af bilens undercut.
Det er her, at luftstrømmen kan risikere at slippe taget og dermed reducere den nedadgående kraft – den essentielle downforce, som holder bilen klistret til banen i svingene.
Det er især vigtigt i netop denne zone, hvor lufttrykket under gulvet er lavt og accelererer luften forbi både den nedre og øvre overflade.
Et lille skridt fremad
Mens den nedre overflade nemt bevarer luftens tilhæftning, er det straks sværere på den øvre del. Og her kan den nye vane gøre forskellen, især i forhold til bilens kørehøjde og ved baner med ujævnt underlag som Imola.
Opgraderingen kommer i forlængelse af den nye gulvversion, Red Bull debuterede med i Miami på Verstappens bil.
Den bliver nu rullet ud til begge biler i Imola.
Det er dog værd at bemærke, at teamets udvikling sker i små skridt, og selv Verstappen er tilbageholdende med at forvente mirakler.
- Dette er igen et lille skridt fremad, forklarede han og tilføjede, at han håber på en smule mere performance, men uden illusioner om pludseligt at lukke hullet til McLaren.
Og netop det hul er blevet det helt store samtaleemne i paddocken.
"Deprimerende for alle undtagen McLaren"
Verstappen beskrev McLarens race pace i Miami som “deprimerende for alle undtagen McLaren”.
Ifølge hollænderen var de øvrige teams slet ikke i samme liga. Det peger på en større bekymring hos Red Bull, som i det fjerde år under de nuværende tekniske reglementer må erkende, at innovationen er ved at tabe momentum.
Det er også årsagen til, at selv små ændringer som en ny turning vane får stor opmærksomhed.
Med det kommende tekniske direktiv om fleksibilitet i frontvingerne, der træder i kraft i Spanien om få uger, kan vi dog forvente flere visuelle og tekniske ændringer.
Mest læste