Når plan A går i stykker før løbet overhovedet er startet, må man finde på noget andet.
Mercedes ankommer til Grand Prix'et i Monaco med ryggen mod muren, da et katastrofalt kvalifikationsresultat har placeret både
George Russell og Kimi Antonelli langt nede i feltet på henholdsvis 14. og 15. pladsen.
Teamchef
Toto Wolff tøvede ikke med at kalde lørdagens præstation for "den rene elendighed", og netop derfor overvejer teamet at gå drastisk til værks.
Det nye FIA-påbud om to obligatoriske pitstop åbner en strategisk bagdør for de hold, der har lidt nederlag i kvalifikationen.
Wolff antydede, at Mercedes overvejer enten en ekstremt tidlig eller en markant sen strategi. Han beskrev det som "lidt skørt, men nødvendigt", hvis man skal skabe noget ud af ingenting.
Antonelli stemmer i og erkender, at Mercedes er tvunget til at tænke radikalt, når udgangspunktet er så ringe.
Det er ikke hver dag, man hører et topteam tale åbent om at tage chancer i Monaco, hvor hver millimeter tæller og et enkelt strategisk sats enten kan medføre heltestatus eller komplet fiasko.
Russell ser ingen vej frem
Trods den offensive retorik fra ledelsen er det en mere afdæmpet George Russell, der giver sit bud på, hvordan løbet kan forløbe.
Briten er hverken naiv eller opfyldt af overdreven optimisme. Han vurderer nøgternt, at han uanset strategien vil være fanget mellem to lejre. Enten bag dem der stopper tidligt eller dem der går langt.
Ifølge RacingNews365 siger han, at Mercedes’ beskedne fordel med to sæt hårde dæk ikke nødvendigvis vil gøre den store forskel, hvis overhalinger alligevel er umulige.
Der er ganske enkelt for mange biler mellem ham og den placering han mener bilen havde fart til.
- Vi burde have været i top 5, konstaterer Russell, der forklarer at et bump på banen kostede ham det hele.
Monaco giver ikke ved dørene
Mercedes’ ambitioner om at vende kvalifikationsflop til løbstriumf hviler mere på kreativitet end på rå fart.
Det kontroversielle to-stop-format gør det muligt at afvige fra det forventede, men det gør det ikke nødvendigvis nemmere. I stedet bliver det en slags strategisk roulettespil, hvor alle håber, at de har valgt det rigtige tal.
Russell afviser ikke, at der kan opstå muligheder. Men med en bil, der viste tegn på svaghed i både fart og pålidelighed er troen på det store resultat beskeden.