Sauber har i løbet af sommeren fundet en form, der sætter holdet i stand til at blande sig i løbene.
Sauber havde inden sæsonen ikke de store forventninger om at kæmpe i midten af feltet.
Holdet lå sidst i konstruktørernes VM efter Monaco, og det lignede en gentagelse af sidste år, hvor der kun blev hentet ét point gennem hele sæsonen.
Ved Grand Prix'et i Barcelona vendte billedet dog markant, da nye dele blev introduceret, og
Nico Hülkenberg kørte sig ind i top fem.
Det blev starten på en række løb, hvor Sauber begyndte at markere sig som mere end bare en bagtropskandidat.
Seks løb i træk med point vidner om en stabilitet, der ellers har været fraværende i årevis.
Opgraderinger og nye profiler
De seneste måneder har Sauber haft succes med en række tekniske opdateringer.
Ifølge PlanetF1 handler det om en ny gulvpakke og en bagvinge i Østrig, mens de i Spanien gav debut til en tidligere version af gulvet samt en ændret motor- og frontvinge.
Kombinationen har givet bilerne bedre balance og gjort det muligt for kørerne at følge konkurrenterne tættere.
Den nye Sauber-chef
Jonathan Wheatley forklarer til pressen, at bilens udvikling har gjort kørerne trygge på flere typer dæk og baner.
Dette har hjulpet holdet til at hente point, hvor det tidligere virkede usandsynligt.
Samtidig er
Gabriel Bortoleto begyndt at finde sig til rette.
Den unge brasilianer fik sit første point i Østrig, og præstationerne er blevet gradvist bedre siden.
Hülkenberg har også løftet sit niveau.
Den erfarne tysker brød en karrierelang podietørke ved at blive nummer tre på Silverstone, og han fremhævede selv, at holdet har bevist noget vigtigt:
- Det startede meget svært, men siden Barcelona har vi som hold hentet point seks gange. Det viser, at opdateringerne virker, og at vi er på rette vej.
Frem mod Audi-tiden
Med 51 point efter 14 løb er Sauber nu nummer syv i mesterskabet.
Det er en bemærkelsesværdig markant fremgang i forhold til det ene point, holdet hentede sidste år, da Valtteri Bottas blev nummer 10 i Australien.
Jonathan Wheatley vurderer, at holdet har gjort det bedre, end de selv havde forventet:
- Vi har til tider overpræsteret i forhold til, hvor vi troede, vi ville ligge. Det er meget opmuntrende.
Sauber står foran en stor omvæltning, da teamet fra næste år bliver til Audis fabrikshold.
Både Hülkenberg og Bortoleto har kontrakt til at fortsætte, når
Audi overtager rollen som motorleverandør.
Den tyske bilproducent købte sig helt ind i teamet tidligere i år, men solgte samtidig 30 procent til Qatar Investment Authority for omkring 2,1 milliarder kroner.
Investeringen betyder, at Sauber allerede nu er et andet sted end for blot et halvt år siden.
Fremgangen i 2025 sæsonen har skabt en platform, som giver god grobund for noget at bygge videre på.