Oscar Piastri har i dén grad indtaget hovedrollen i starten af 2025-sæsonen i Formel 1.
Med tre sejre i fire løb – og en solid førsteplads i verdensmesterskabet – har den unge australier bevist, at han ikke blot er en lovende rookie, men en ægte titelkandidat.
Men bag hans succes ligger ikke bare fart og talent – der er også tale om et strategisk og bevidst opgør med teamkollega
Lando Norris’ kommunikationsstil.
Piastri har ifølge flere kilder i sit bagland besluttet sig for én ting: Han vil ikke begå den samme fejl som Norris, når det kommer til offentlig kritik af McLarens bil.
Hvor Norris ofte har været overdrevent ærlig – måske endda selvdestruktiv – i sine udtalelser til pressen, har Piastri valgt at fremstå konsekvent positiv og loyal.
Den beslutning virker ikke tilfældig, men snarere som en kalkuleret strategi, måske inspireret af hans manager, den tidligere Red Bull-kører
Mark Webber, der selv sagde, han “gav pressen ingenting”.
Norris snakker meget
Det er en markant kontrast til Norris, der har haft en tendens til at tale bilen ned – nogle gange midt i et løbsweekend – og som derved ifølge flere eksperter utilsigtet har givet rivaler et mentalt overtag.
Selv da han lå forrest i mesterskabet tidligere på sæsonen, insisterede han på, at McLarens MCL39 "ikke var så god, som folk troede", og inviterede ligefrem Max Verstappen til at prøve den for selv at se, hvor svag den var.
Den slags udsagn skaber overskrifter og potentielt uro, både internt og eksternt.
Piastri har valgt en anden vej. Ifølge ESPN-journalisten Nate Saunders har australieren fortalt folk omkring sig, at han vil være "super positiv" om bilen offentligt – uanset dens reelle styrker og svagheder.
Piastri er helt rolig og kalkuleret
Det handler ikke kun om at fremstå professionel, men også om at styrke relationen til teamet og undgå unødvendigt pres. I en sport hvor marginaler og mental styrke ofte afgør mesterskaber, kan netop dette give Piastri en fordel.
Også Formel 1-veteran David Coulthard har påpeget, at Norris’ hang til selvransagelse kan være hæmmende.
Piastri, der ifølge Verstappen er “meget rolig og laver næsten ingen fejl”, fremstår i stedet som den kolde analytiker, der gør sit arbejde i cockpittet og lader resultaterne tale.
Det virker til, at Piastri med hjælp fra Webber forstår spillet uden for banen mindst lige så godt som dét på banen.