Colton Herta

Racerkører rygtes til F1 - men dumper afgørende test

Formel 1aug. 26 , 14:44
Nu må han igen vente på at få en reel chance i Formel 1.
Den amerikanske IndyCar-kører Colton Herta har i flere år været sat i forbindelse med et skifte til Formel 1.
Allerede i 2022 var Red Bulls Helmut Marko klar til at placere ham i det daværende AlphaTauri-team, men kravet om en superlicens standsede overgangen.
For at køre i Formel 1 skal en kører samle 40 point over tre sæsoner i forskellige mesterskaber, men Herta har gentagne gange misset målet.
Inden 2025-sæsonen stod han med 32 point, primært tjent gennem en andenplads i IndyCar i 2024.
For at sikre adgang til F1 skulle han i år levere en placering blandt de fire bedste i IndyCar-mesterskabet.
Det mål glippede i weekenden, hvor han sluttede på en skuffende 11. plads i Milwaukee.
Resultatet betød, at han ikke længere kunne nå fjerdepladsen og dermed de point, der skulle til.
Fremtidsudsigter og mulige alternativer
Ifølge RacingNews365 ser det dermed ud til, at Herta tidligst kan komme i spil til Formel 1 i 2027.
Han kan maksimalt slutte som nummer seks i årets IndyCar-sæson, hvilket giver ham 37 superlicenspoint.
Dermed skal han mindst levere en ottendeplads i 2026 for at nå den magiske grænse.
Samtidig er der rygter om, at Herta kunne blive placeret i Formel 2 næste år for at lære F1-banerne at kende samt hente de nødvendige point i et FIA-godkendt mesterskab.
Et sådan skridt ville give ham en realistisk chance for at opnå licensen allerede inden kontrakten med Andretti udløber i 2027.
Selv afviser Herta dog, at der er konkrete planer:
- Jeg har hørt de rygter, og det er alt, hvad de er. Rygter.
Systemets kritik og næste skridt
Superlicens-systemet har længe været genstand for debat.
Kritikere påpeger, at IndyCar-resultater belønnes meget lavere end præstationer i de europæiske juniorklasser, hvilket kan gøre det uforholdsmæssigt svært for kørere som Herta at kvalificere sig.
Kommentator Will Buxton kalder reglerne “idiotiske” og mener, at FIA’s system burde revideres, så det afspejler niveauet i IndyCar.
Mens Cadillac med deres indtræden i F1 til 2026 har sikret sig erfarne kørere i Valtteri Bottas og Sergio Perez, står Herta fortsat uden et konkret tilbud:
- Hvis det sker, så sker det. Og hvis ikke, så bliver jeg i IndyCar, og det er også fint.
Mest læste

Loading