Max Verstappen har haft en turbulent start på 2025-sæsonen, ikke så meget på grund af egne præstationer, men fordi
Red Bull ikke længere virker urørlige i toppen af Formel 1.
Selvom han blot er 22 point efter Oscar Piastri i VM-stillingen, har McLaren i store dele af sæsonen set stærkere ud.
Det har skabt bekymring hos Red Bull, og samtidig har det givet brændstof til spekulationerne om, hvor længe Verstappen egentlig bliver hos teamet.
Senest har tidligere F1-kører og ekspert
Ralf Schumacher pustet yderligere til gløderne.
I podcasten Backstage Boxengasse fortæller han, at han har hørt "rygter i paddocken" om, at Red Bulls motor til 2026-reglementet ikke er konkurrencedygtig nok, og måske endda ligger bag både Mercedes og Honda.
Det er bekymrende nyt i en sport, hvor motorstyrke og teknologi ofte afgør verdensmesterskaber.
- Det må man tage med i betragtning, når man som racerkører ser på fremtiden, bemærker Schumacher.
Red Bull selv arbejder hårdt for at fastholde deres superstjerne.
Hvor står Red Bull uden Verstappen?
Det er ikke kun fordi Verstappen har leveret fire verdensmesterskaber med dem, men fordi holdets resultater uden ham ser markant svagere ud.
Hvis man fjerner Verstappens point, ville Red Bull i år blot ligge nummer ni i konstruktørernes stilling. Det står i drastisk kontrast til tidligere sæsoner, hvor begge kørere har leveret point til teamet.
Selvom Verstappen har kontrakt med Red Bull frem til udgangen af 2028, inkluderer aftalen efter sigende en get-out clause, som giver ham mulighed for at søge nye græsgange, hvis teamets performance falder tilstrækkeligt.
Mercedes står angiveligt klar med åbne arme.
Ingen af deres nuværende kørere, George Russell og Andrea Kimi Antonelli, har kontrakt for 2026, og teamet menes at have det bedste power unit under udvikling til det nye reglement.
Verstappen har før udvist stor loyalitet over for Red Bull og gennemstået sportsligt modgang, men med 2026 som et vendepunkt i teknisk udvikling kan dette være det rette tidspunkt at overveje et skifte.
Genforening med Adrian Newey og Honda
Også Aston Martin nævnes i kulissen. En eventuel genforening med Adrian Newey og Honda, som netop vender tilbage som motorleverandør, kunne være en følelsesmæssig og teknisk tillokkende mulighed.
Men Aston Martins svingende form i 2025 gør det til et mere risikabelt sats end Mercedes.
Verstappen selv har endnu ikke kommenteret på fremtiden, og Red Bull forsøger at berolige omgivelserne ved at understrege den nylige fremgang med opdateringerne på Imola.
Her lykkedes det Verstappen at tage sin anden sejr i sæsonen, efter en weekend præget af tilpasninger og tekniske justeringer.
Men det er tydeligt at Red Bull ikke føler de er hvor de har været, eller hvor de burde være og det bliver interessant at følge om Verstappen har fuld tiltro til teamet i de kommende måneder.