År efter år har han kæmpet for det samme hold. Ifølge Steiner er det netop dét, der holder ham tilbage.
Sæsonen 2025 har budt både store forventninger og skuffende realiteter for
Charles Leclerc.
Den 26-årige monegasker og
Ferrari-frontmand havde håbet at ride videre på momentum fra slutningen af sidste sæson, hvor Scuderia Ferrari momentvis var hurtigst i feltet.
Men drømmen om at blande sig i titelkampen er i færd med at smuldre.
Efter syv løb har Leclerc blot 61 point, hvilket placerer ham som nummer fem i VM-stillingen hele 85 point efter førende Oscar Piastri.
Ferraris formkurve er dalende, og det sætter gang i overvejelserne om fremtiden.
Leclerc har en kontrakt med Ferrari der først udløber ved udgangen af 2029, og spørger man nogle af sportens profiler er det netop dét, der kan vise sig at være problemet.
Tiden er inde til noget nyt
Den tidligere Haas-teamchef
Günther Steiner er ifølge F1 Oversteer slet ikke i tvivl om, at der skal ske noget nyt i Leclercs karriere.
- Han har været der i lang tid. Nogle gange er forandring sundt, som da Lewis forlod Mercedes for Ferrari. Det kan give ny energi.
Steiner tilføjede, at stagnation kan blive en farlig tilstand for en kører med mesterskabsambitioner. Han mener at Leclerc stadig har potentialet, men ikke nødvendigvis bilen.
- Det kan dog også gå galt, som vi så med Alonso. Du kan vælge forkert. Men for Leclercs vedkommende ser det bare ikke ud til, at Ferrari bringer ham tættere på titlen.
Hvor kan Leclerc tage hen?
Leclercs navn bliver ikke nævnt som en outsider. Han er en af de mest komplette kørere i feltet. Han har otte Grand Prix-sejre og 26 pole positions bag sig, og ifølge den tidligere F1-kører Martin Brundle var han på et tidspunkt sportens bedste kvalifikationskører.
Spørgsmålet er derfor, hvor han kan finde miljøet der matcher hans talent.
Mercedes ligner det mest oplagte valg, især hvis enten George Russell eller det unge håb Andrea Kimi Antonelli ikke får forlænget deres kontrakter.
Alternativt kan et Red Bull-sæde åbne sig, hvis rygterne om Verstappens usikre fremtid viser sig at være mere end blot snak.
Leclerc har hidtil udvist stor loyalitet over for Ferrari, men han er samtidig i en alder, hvor mulighederne for at vinde et mesterskab ikke er uendelige.
Hvis Ferrari fejler med 2026-reglementet, kan Steiner vise sig at få ret. Måske kræver det næste skridt opad, at Leclerc tager et skridt væk.