Selvom Red Bull ikke vandt konstruktørmesterskabet i 2024, kan deres nuværende situation give dem en vigtig fordel. En særlig faktor kan påvirke kampen mod McLaren og Ferrari.
Efter to dominerende sæsoner måtte Red Bull i 2024 se sig overhalet af McLaren og Ferrari i konstruktørmesterskabet. Det var en skuffelse for holdet, men det kan vise sig at være en uventet fordel i 2025-sæsonen.
I Formel 1 reguleres holdenes udviklingsarbejde af en regel, der tildeler vindkanaltid baseret på den foregående sæsons slutplacering i konstruktørmesterskabet.
Jo højere et hold slutter i mesterskabet, desto mindre tid får de til aerodynamisk udvikling i den kommende sæson.
Eftersom Red Bull sluttede bag McLaren i 2024, har de nu 960 timers vindkanaltid, mens McLaren kun har 840 timer – en forskel på 120 timer, som kan blive afgørende i udviklingskapløbet.
Ifølge RacingNews365 betyder det, at Red Bull kan arbejde mere intensivt på forbedringer af deres 2025-bil og samtidig forberede sig på det kommende reglementsskifte i 2026.
Mens 2025-sæsonen kan blive en midlertidig overgangsperiode før de store regelændringer i 2026, er det netop her, Red Bull kan udnytte sin ekstra tid strategisk.
Hvis de kan matche McLarens udviklingsniveau med færre timer, kan de bruge deres overskydende ressourcer på at forberede sig til 2026.
Det er dog en balancegang.
Hvis Red Bull begynder at dominere i 2025, kan de miste deres fordel, når FIA midt på sæsonen genberegner tildelingen af vindkanaltid baseret på de aktuelle mesterskabsstillinger.
Hvis Red Bull fører på dét tidspunkt, vil de igen få reduceret deres udviklingstid, hvilket potentielt kan give McLaren og Ferrari en ny fordel i anden halvdel af sæsonen.
Red Bull står dermed over for en taktisk udfordring: Skal de fokusere maksimalt på 2025, eller skal de allerede nu forberede sig til 2026?
Det bliver en sæson, hvor marginaler kan afgøre, hvem der får det bedste udgangspunkt for fremtidens Formel 1.