gettyimages 2179848707

Så langsomme kan F1-bilerne blive med 2026-reglerne

Formel 1aug. 22 , 14:55
Formel 1 står foran store forandringer i 2026. Vil fansene overhovedet opdage den forskel, som reglerne forventes at skabe?
Formel 1 står overfor en markant ændring i 2026, hvor et nyt regelsæt vil ændre bilernes udseende såvel som præstationsevne.
Én af de mest omtalte faktorer er omgangstiderne, som ifølge de første indikationer bliver en smule langsommere end i dag.
De kommende biler vil ganske vist opnå højere hastigheder på langsiderne, men samtidig miste tid i svingene på grund af lavere downforce.
Dermed vil forskellen i omgangstider være mærkbar, men ikke så dramatisk, at det ændrer oplevelsen for fans og kørere.
Trods de bekymrende forlydender understreger FIA Formel 1's tidligere perioder, hvor bilerne enten blev langsommere eller hurtigere, men at sporten fortsat har leveret fart og spænding alligevel.
FIA afviser fokus på omgangstider
FIA’s ansvarlige for formelbiler Nikolas Tombazis mener ikke, at omgangstider bør fylde så meget i debatten.
Han påpeger, at hvis en bil er halvandet sekund langsommere i simulatoren, kan det føles som en stor forskel i første omgang.
Men efter få omgange forsvinder fornemmelsen, fordi rytmen hurtigt ændrer sig til det nye tempo.
Derfor mener han, at fans heller ikke vil opleve en betydelig forskel på længere sigt.
Ifølge Motorsport.com forklarer Tombazis, at FIA’s egne simuleringer viser, at de nye biler indledningsvis kan være mellem ét og to et halvt sekund langsommere.
Han understreger dog, at udviklingen aldrig står stille i Formel 1, og at holdene med tiden vil finde frem til ekstra fart.
Dog indrømmer FIA, at ikke alle teams nødvendigvis rammer rigtigt fra start, hvilket kan give forskellige variationer.
Men samlet set forventer Tombazis ikke, at omgangstiderne bliver et gennemgående tema i sporten.
- Jeg tror ikke omgangstiderne bliver en faktor, når folk først vænner sig til bilerne.
Fra DRS til manuel overstyring
Ud over ændringer i bilernes tempo betyder 2026-reglerne også et farvel til DRS.
I stedet introduceres et system med aktiv aerodynamik, hvor bilerne kan køre i en lav-drag-konfiguration på langsiderne.
Dermed bliver princippet bag DRS en integreret del af bilens design.
Som erstatning for selve DRS-værktøjet kommer der et nyt element kaldet Manual Override Mode.
Dette system giver køreren et ekstra boost, der minder om “push-to-pass” fra IndyCar.
Effekten er stærk nok til at gøre overhalinger mulige, men ikke så kraftig, at det bliver trivielt at køre forbi på langsiden.
- Vi finjusterer stadig balancen, så overhalinger forbliver svære, men mulige, forklarer Tombazis.
Ideen er at sikre, at spændingen bevares, uanset hvilken bane der køres på.
Mest læste

Loading