Et enkelt løb ændrer ikke sæsonen – men det kan ændre stemningen. Og netop det synes at være tilfældet for et hold, der længe har kæmpet i skyggen.
Sidste år lignede det en håbløs affære. Ved 2024-udgaven af
Bahrains Grand Prix satte Alpine sig solidt på de bagerste startplaceringer.
Esteban Ocon, der kører for Haas i denne sæson, og
Pierre Gasly lignede frustrerede passagerer i en bil, der ikke ville samarbejde, og internt var der allerede opsigelser på vej.
Teknisk direktør Matt Harman og aero-chef Dirk de Beer pakkede kufferterne kort efter, mens kritikken haglede ned over en bil, der både var for tung og teknisk ubalanceret.
I år er virkeligheden til gengæld en helt anden. Ved 2025-udgaven af løbet i Bahrain var Gasly pludselig blandt feltets hurtigste i de tekniske sektioner og kvalificerede sig som nummer fem.
Efter en straf til Mercedes’ Andrea Kimi Antonelli blev dette opgraderet til en startplacering som nummer fire.
Endnu vigtigere: han kørte et solidt løb og sluttede som nummer syv, hvilket indbragte Alpine de første seks point i sæsonen.
Jack Doohan var lige uden for top-10 som beviset på et hold, der ikke bare er afhængigt af én kører. I stedet ser det ud til, at hele organisationen er blevet løftet.
Modige beslutninger og ny struktur
Fremgangen er ikke kommet ud af det blå. I løbet af 2024 gennemgik Alpine en større omstrukturering.
Ansvarsområderne i den tekniske afdeling blev fordelt efter en McLaren-inspireret model, og den tidligere Ferrari-ingeniør David Sanchez blev hentet ind som teknisk leder.
Samtidig blev Flavio Briatore udnævnt som rådgiver, mens teamchefrollen overgik til Oliver Oakes.
Flere af ændringerne var kontroversielle, men de har skabt tydelige resultater.
Ifølge Autosport.com var det blandt andet Briatore, der stod bag beslutningen om at skære Renaults motorafdeling i Viry-Chatillon ud af F1-projektet og i stedet planlægge et skifte til Mercedes-motorer fra 2026.
Dette har fjernet nogle interne konflikter og givet mulighed for at fokusere på det, der sker på banen.
Renaults nuværende power unit halter stadig efter konkurrenterne – især når det gælder den elektriske udladning på langsiderne – men chassiset og bilens balance har fået et gevaldigt løft.
GPS-data fra Suzuka og Bahrain viser, at A525 er blandt de bedste gennem højfartssving, hvor den i flere tilfælde matcher McLaren på fart.
En ny identitet med styr på detaljerne
En stor forskel i forhold til 2024 er også bilens forende. Hvor sidste års bil føltes tung og modvillig, beskriver Gasly nu A525 som præcis og fleksibel.
I Bahrain var det især gennem sving 6 og 11, at han kunne placere bilen præcis, hvor han ville – noget han understregede efter kvalifikationen:
- Det føltes som første gang i år, at jeg kunne presse bilen helt uden modstand. Fronten var levende, og det gav mig selvtillid hele vejen igennem runden.
Selv om Alpine stadig er et stykke fra podier og sejre, er syvendepladsen i Bahrain ikke bare en tilfældighed.
Holdet har fundet vej til pointene, og det på en bane, hvor både temperaturer og skiftende greb kan være udfordrende.
Det tyder på en bil, der ikke kun er hurtig, men også mere forudsigelig og tilpasningsdygtig.
Der venter stadig tekniske udfordringer, men pilen peger opad.
Fra P20 til P4 i kvalifikation og en syvendeplads i løbet på bare ét år er ikke blot imponerende – det viser, hvad et hold kan præstere, når der ryddes op, tænkes nyt og arbejdes målrettet.