Det kunne ligne starten på en ny teknisk skandale i Formel 1, da FIA har opdaget, at mindst ét topteam bruger en forvinge, der bøjer mere end tilladt.
Efter sommerpausen har både
Mercedes og
Red Bull pustet nyt liv i mesterskabet, som ellers så ud til at gå McLarens vej.
Nye tekniske opdateringer og kreative fortolkninger af reglerne har gjort bilerne markant hurtigere.
Max Verstappen vandt både i Monza og Baku, mens
George Russell tog sejren i Singapore.
Men netop Mercedes’ bil i Singapore satte gang i mistanken om ulovlig aerodynamik.
Ved høje hastigheder kunne man se, at forvingens flapper bøjede sig bagud. Dette fænomen er kendt som “flex wings”.
Den fleksible konstruktion gav Mercedes stor downforce i de langsomme sving og lavere luftmodstand på langsiderne.
Detet gjorde bilen mere stabil og løste tidligere problemer med bagvægten.
Udnytter gråzone i reglerne
Ifølge tekniske eksperter har Mercedes fundet et hul i reglementet.
FIA forsøgte ellers med direktiv TD018 at forbyde fleksible vinger, men holdet fra Brackley ser ud til igen at have fundet en måde at få ekstra fart ud af bilen uden at overtræde reglerne direkte.
Red Bull kom samtidig til Singapore med sin egen nye forvinge.
Under ledelse af Pierre Waché ændrede teamet små detaljer ved vingens yderkanter, hvilket forbedrede luftstrømmen omkring forhjulene og øgede bilens effektivitet.
Teknisk direktør Laurent Mekies forklarede, at opdateringen også fungerer som test for 2026-sæsonen, hvor mange aerodynamiske værktøjer forbliver uændrede:
- Hvis vores ændringer på RB21 fungerer som forventet, giver det os tillid til udviklingen af næste års bil.
Ferrari taber terræn
Hos
Ferrari har man valgt en mere forsigtig strategi.
Efter en skuffende opdatering til baghjulsophænget i SF-25 har teamet i Maranello stoppet udviklingen for i år.
Planlagte nye dele såsom en opdateret bund og ændringer på vingerne blev aflyst.
Internt er man uenig om, hvor langt man skal gå i at udfordre FIA’s tekniske grænser.
Ferrari-ingeniørerne skal efter sigende have afvist løsninger, der kunne tolkes som forsøg på at omgå reglerne, og det har kostet dyrt på banen.
Ferrari er nu faldet tilbage i konstruktørmesterskabet og risikerer at måtte vinke helt farvel til andenpladsen.
Den virkede ellers yderst realistisk for blot få måneder siden.
Mercedes og Red Bulls seneste resultater viser, at udviklingskampen fortsætter helt frem til sæsonafslutningen.
Samtidig sætter den fleksible forvinge FIA under pres.
Hvis forbundet ikke snart griber ind med klarere retningslinjer, kan forskellen i bilernes performance i 2026 blive endnu større, afhængigt af hvem der tør presse reglerne længst.